Hvilke rettigheter har du når den nye mobilen din går i stykker

Du har fått deg en ny mobil. I disse dager koster en ny mobil fra 500-5000 kr. Den går plutselig i stykker uten at du har gjort noe som helst med den.
I Norge har vi en av verdens beste forbrukerrettigheter. Noe mobilbransjen er klar over, men er ikke spesielt flinke til å følge.
Her er dine rettigheter:

5 års reklamasjon ved kjøp av mobil.

Dommen medfører at du har rett til gratis reparasjon, ny vare eller pengene tilbake i opptil fem år etter kjøp hvis mobilen har en fabrikasjonsfeil.
Du har også 2 års garanti på nyinnkjøpte mobiler. Blir noe ødelagt på mobilen i løpet av den perioden er mobilselskapene pliktig til å fikse dette.
Det er hva som står på papiret, men når det kommer til å ordne opp så er det ett men. Det finnes veldig mange gråsoner og selskapene gjør ikke alltid som de skal ifølge loven.

iPhone 4 “garanti”

Dette er ansvarsfraskrivelsene ombudet har funnet i vilkårene:
  • Apple forbeholder seg retten til å skifte ut med renoverte deler eller et renovert produkt
  • Apple kan forlange at kunden selv skifter ut deler som kan utskiftes av sluttbruker
  • Apple garanterer ikke at produktet fungerer uten avbrytelser eller feil
  • Garantien dekker ikke batterier med mindre feilen skyldes material- eller fabrikasjonsfeil
  • Garantien dekker ikke kosmetiske feil
  • Apple er ikke ansvarlig for følgeskader
  • Kunden kan pålegges å betale transportomkostninger og gebyr hvis produktet ikke kan tas inn til service i landet det befinner seg
  • Kunden må selv sørge for å legge inn programvare, data og passord på ny
  • Gjenoppretting og reinstallasjon av systemprogramvare, applikasjoner og brukerdata er ikke omfattet av den begrensede garantien
Som kunde kan har du også rett til å annullere kjøpet i følgende tilfeller:
a) reparasjonen tar urimelig lang (som urimelig lenge er ikke definert ved lov, dette er en av gråsonene, der svært få kunder faktisk kan få annulert kjøpet).
b) Er produktet reparert 2 ganger med samme feil og den må bli reparert en 3 gang for samme feil. Kan kunde annulere kjøpet eller kreve ny mobil. Det er viktig at kunden spesifiserer at hun/han ønsker en ny mobil.

Hva som ikke dekkes når mobilen er på reparasjon(gråsoner):

– Programvaren er ikke dekket under garantien. Da må du ofte betale for kostnad.
– Etter 6 mnd må kunden bevise at feilen ikke er fremprovosert av bruker, men at den har vært der fra starten av på telefonen. Forhandler og produsent vil bevise at produktet ikke er dekket av garanti. ( I sære tilfeller)
– Backup dekkes ikke forhandler eller verksted. Du er selv ansvarlig for å ta backup av telefonen før reparasjon. Skal verksted ta backup koster det ekstra fra 500-1000 kr.
– Du har også krav på innbyttetelefon lik den du har levert på reparasjon. Så har du levert en telefon til 5000 til reparasjon. Får du en tilsvarende lånetelefon. Noen ganger kan dette også koste ekstra.
Noen firmaer kjører sitt eget løp og dermed gjør de det vanskelig for forbrukerne. Selv om loven står svart på hvitt.
Siden Apple er så strenge på dette har det dukket opp mange nye firmaer som fikser mobilen for deg.
Når de “fikser” mobilen din så bli det sett på som om du fikler med telefonen og dermed mister du alt av rettigheter.
Her er noen firmaer som fikser iphones:
Får du ett problem uansett telefonmerke så henvis til kjøpsloven og 5 års garanti som er lovfestet ved høyesterett! Stå på kravene. Selv om du er 1 person mot ett internationalt firma.