Idar Vollvik på facebook. Genererer store mengder spam, men brukere leser ikke tekst.

Det er ikke ivar selv som styrer denne siden, men pr rådgiverene hans.
Han har hatt mange oppturer og nedturer i karrieren og han er ett kjent navn for de fleste i Norge.
Denne artikkelen er ikke ment å rakke ned på Idar Vollvik, men å gi kunnskap om del og lik.
Vi kan  jo først presentere reglene for facebook først og fremst:
Hva er retningslinjene for å kjøre en kampanje eller konkurranse på en Facebook-side?
Du finner en fullstendig liste over de offisielle .retningslinjene ved å lese retningslinjene for kampanjer. Her er en oversikt over de vanligste retningslinjene som kampanjer ikke overholder:
Alle kampanjer må administreres via en tredjepartsapplikasjon.
Du skal ikke bruke Facebook-funksjoner (liker, kommentarer, videoer, bilder, forsidebilder osv.) som en mekanisme for registrering eller deltakelse i kampanjen. Å like en side eller sjekke inn på et sted kan for eksempel ikke brukes til automatisk å registrere eller melde på en deltaker til en kampanje. På samme måte er det ikke tillatt å kreve at noen deler et innlegg eller bilde for å få delta i en kampanje.
Facebook-funksjoner, som Liker-knapper, skal ikke brukes som en avstemmingsmekanisme i en kampanje
Alle disse reglene overholder faktisk Idar Vollvik så han gjør alt etter boka.
1. Han kjører konkurranse i app.
2. Han utnytter ikke facebook sine funksjoner som del og lik, kommenter for å vinne.
Men idar er en smart kar. Han er god på å formulere seg så brukerne tror de vinner og mange oppfatter ting feil. Det gir idar masse gratis reklame av brukere som deler innhold hele tiden uten å lese tekst på bilde.

Som du ser på der jeg har merket av rødt. Første plass er der faktisk konkurransen går og det er der du kan delta for å vinne iPhone 5.
Teksten er som følger:
Trykk “LIKER” om du kunne tenke deg en iPhone 5!
Trykk “DEL” så vi får trukket en vinner raskere!
Dersom du vinner, hvilken farge vil du ha? Svart eller Hvit?
Den er skrevet for å utnytte facebook sine funksjoner så jeg skal oversette den for deg og du vinner ikke ved å like eller dele som han gir intrykk for.
Trykk liker for å gi idar vollvik mere fokus på sin liker side.
Trykk del for å minske vinnersjansene dine så alle andre får vite om det, men du gir igjen idar masse gratisreklame.
Kommenter med hvilken du vil ha for å gi idar god statistikk på facebook siden, men du vinner ikke da heller desverre.

Han formulerer seg også på sidene at premier blir sluppet fortere om de blir delt. Dermed “raskere trekning”.
Dette er med på å generere store mengder spam på facebook.

Alle de som skriver farge har ingen sjanse i havet for å vinne, men vidar liker også de som skriver farge for å gi de en illusjon av at de kan vinne.
Selve konkurransen for å vinne telefonen går i en egen facebook app og den er lovlig. Der har kun 1767 deltatt. Han øker også opp med 1 iPhone ved flere som liker og deler, men han krever ikke at du skal like og dele for å vinne. Dermed bryter han ikke med facebook sine side regler.
Trykk på denne linken og delta.
Kort fortalt. Dette må du gjøre på alle facebook konkurranser framover.
1. Les tekst.
2. Ikke lik eller del. Sider kan ikke bruke det som kritere i konkurranse for å vinne og du minsker sjansene dine ved å vinne ved å dele til hele verden.
3. Finn linken der konkurransen går og delta.
Idar har fått dette til på facebook. Det skal han ha kudos for, men det er brukerne hans som har sluttet å lese teksten i konkurranser og bare deler og liker uten å tenke. Han er også veldig flink med teksten sin og formulerer seg bra så det ser ut som du vinner ved å like og dele, men det er ikke tilfelle desverre.
Dette er ett wakeup call til ola dunk.

Følg meg på sosiale nettverk: