Julekonkurranser og konkurranser generelt på Facebook

Konkurranser på Facebook går det hele tiden. Alle mediebyråer og firmaer som styrer disse konkurransene ønsker at de skal nå ut til flest mulig.
For de som ikke er inne i Facebookverdenen for bedrifter så går det på 2 ting:
– Betalt rekkevidde: Det er annonsen bedriften betaler for på Facebook så den skal nå ut til flest mulig i riktig aldersgruppe.
– Organisk rekkevidde: Det er rekkevidden på Facebook som brukerne kontrollerer. Når innlegget eller konkurransen når ut til flest mulig ufifra hvor mange som deler eller liker posten.
Her er litt mere info om organisk og betalt rekkevidde for de som syntes dette høres gresk ut. 
Alle bedrifter ønsker jo flest mulig treff og de vil at du skal dele og like konkurransen sin, men de kan ikke si at du skal dele og like for å vinne. Da bryter de nemlig med Facebook sine regler for sider som sier følgene:
“3. Kampanjer kan administreres på sider eller i applikasjoner på Facebook. Personlige tidslinjer skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» er ikke tillatt).”

Lik og kommenter for å vinne derimot er lov.

Kilde: Facebook konkurranser for sider Les del E: Kampanjer.

Men når det er sagt så kan bedriftene alltid lure deg til å dele. Ofte i en konkurranse på Facebook vil du ofte se følgene tekster:
– Lik og del
– Lik og del for å poste dette på din Facebook vegg.
– La alle vite andre få vite hva du kan vinne. Del
– Del etter du har deltatt.
Alle disse tekstene lover deg ingen gevinst overhodet, men her deler folk flest og spammer ned veggen sin til sine andre venner forargelse. Du har garantert venner som deler 10-20 konkurranser hver eneste dag, men som aldri leser teksten eller trykker på linken der konkurransen faktisk går så du kan vinne.
En siste ting folk ikke tenker på det er at når du deler teksten til alle vennene dine og la oss si at har ca. 500 venner. 
1. Det eneste du gjør at er å begrense sjansene dine for å vinne.
2. Du spammer ned din personlige vegg.
3. Du leser ikke teksten.
4. Du lar deg lure av firmaene som skriver smart så du tolker ting feil.
La oss si at du deltar i en konkurranse en plass. Løper du da rundt og ringer til alle vennene dine, besøker alle vennene dine for å fortelle om den?? Det gjør du nemlig ikke, men på Facebook er det greit.

Å dele en Facebook konkurranse minsker dine sjanser til å vinne den store premien. Så slutt med det!

Følg meg på sosiale nettverk: