Lik og del på facebook firmasider – Facebook Promotion Guidelines

Mange sider på facebook gjør dette for å få mange likere fort.
Da har da ikke satt seg inn i Facebook sine Promotion Guidelines. Det er retningslinjer facebook har laget for at man ikke skal spamme med veggen til venner og kjente med konkurannser.
Samt at alle som lager facebook sider og administrere dem skal ha like vilkår til å få likes. Det er mange måter som er lov å promotere facebook siden på som man også kan bruke.
Du som lager en facebook side. Ønsker du trofaste følgere som er aktive? Eller folk som bare er det kun for konkurannsen sin skyld? Som er det bare som ett blaff og kan forsvinne på kort sikt.
Ha kvalitet og innhold på siden din så vil folk følge naturlige. Framfor liker konkurannser som bryter facebook sine regler og kan skade bedriftens omdømme i media og på nett.
Har du ikke sett vilkårene til nå??
Her har du dem:
På forside bildene er reglene som følger:
Alle bilder er offentlig. Dette betyr at alle som besøker din side vil kunne se forsidebildet. Forsidebilder kan ikke være villedende, misvisende, eller krenker andres opphavsrett. Du kan ikke oppfordre folk til å laste opp dekselet til sine personlige tidslinjer.
Forsidebiler kan ikke inneholde:
i. pris eller kjøp informasjon, for eksempel “40% off” eller “Last ned den på socialmusic.com”;
ii. kontaktinformasjon som for eksempel en nettside adresse, e-post, postadresse, eller informasjon som bør gå i siden din “Om”-delen;
iii. referanser til Facebook-funksjoner eller handlinger, slik som “Like” eller “Del” eller en pil som peker fra foride bildet til noen av disse funksjonene, eller
iv. samtaler til handling, for eksempel “Få det nå” eller “Fortell vennene dine.” o.s.v.
Når det gjelder konkurranser er også reglene klare.
i: Kampanjer på Facebook, må administreres innen Apps på Facebook.com, enten på et lerret side eller en side App.
iii. Du må ikke ha registrering eller oppføringer der brukeren blir registert via facebook funksjoner. Facebook-funksjoner eller funksjonalitet annet enn å like en side er: sjekker inn på et sted, eller koble til programmet ditt. For eksempel må du ikke kreve registrering eller oppføring som krever at brukeren liker en vegg post, eller kommentere eller laste opp et bilde på veggen.
iv. Du må ikke bruke Facebook funksjoner eller funksjonalitet for å ha en registrering eller oppføring mekanisme på facebook siden. Det kan for eksempel være en side man sjekker inn på der kan krever å like siden eller å gi ett tilbud til brukeren. 
v. Du må ikke bruke Facebook funksjoner eller funksjonalitet, slik som den liker knappen, for å få delktakere til å like siden din. 
VI. Du må ikke melde vinnerne gjennom Facebook, for eksempel gjennom Facebook-meldinger, chat, eller innlegg på profiler eller sider.
Disse reglene brytes oftest i norge via deling og liker på konkurannser.
Er du admin på flere facebook liker sider? Sett deg inn i hvordan ting fungerer og ikke drit deg ut offentlig for bedriften din. Alle facebook sider er offentlige og søkbare på nett. Så gjør du en tabbe kan det fort komme ut i media.
Facebook stenger også ned sider som bryter regler for deling.

www.facebook.com/datahjelperne for mere info og oppdateringer.