
Det finnes 3 firmaer på som lever av å svindle deg på facebook. Det som er felles for alle 3 er at de kjører undersøkelser. De samler inn informasjon om deg. De kontakter deg så på mail, mobil for å prakke på deg enda flere produkter som koster penger.
Måten de driver på facebook er også veldig useriøs. De følger ikke facebook sine regler og villeder brukere mye, men det har også en sammenheng med at brukerne ikke leser vilkår og deler blindt uten å faktasjekke noe som helst.
Euroads:
Dette er ett stort selskap som har kontorer i mange land som lever av undersøkelser.

De bruker lik og del for å vinne selv om det bryter mot facebook sine regler. Facebook sier følgene:
3. Kampanjer kan administreres på sider eller i applikasjoner på Facebook. Personlige tidslinjer skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» er ikke tillatt).
Konkuransene går alltid her:
Orwille Media:

Orville media er på samme nivå som Euroads. De lever også av å samle inn informasjon sånn at du kan delta i konkurranser, men de leter alltid etter folk som kan teste produktene dems.
Veldig mange store selskaper lar det teste produktene dems nå for tiden som f.eks. Samsung, LG, Elkjøp, Expert så du kan blogge om dem eller skrive din erfaring på nettsidene dems. For å gjøre det må du kontakte firmaet direkte. Når du må igjennom en ukjent side så må alarmen din begunne å gå.
De styrer ett nettverk av hjemmesider med konkurranser for å vinne alt mulig og de krevet mye informasjon fra deg så de kan ringe deg opp og spamme deg ned.
Alltid les vilkår.
Orville media får også tyn i media:

Tim Møllegår blir rik på nordmenns uvitenhet. Fin dress og fint kontor må jo til.
Planet49/Egentic:
Planet49 er ett selskap som holder til i tyskland og konkurranser kjøres under tysk lovgining. De har ett stort nettverk av sider som de kjører konkurranser på. De holder på å skifte navn til egentic siden Planet49 får veldig mye pes på nett og det er bare negativt.
Kilde:
http://toril.blogg.no/1390094562_advarsel_planet49__bl.html
http://www.internetsweden.se/ny-konsumentvarning-spam-kommer-olika-forpackningar
Dette vinduet her møter du ofte i dems sine konkurranser. Her finner du også vilkår.
Her noen sider konkurransene kjøres på:
Konkurranser og produkttesting er en laberynt på nettet og facebook. For å unngå å bli lurt eller svindlet så må du aldri gå rett på.
1. Sjekk alltid hvilket selskap som styrer konkurransen. Det står med liten skrift på konkkuranse og de er ofte godt gjemt, men du finner det alltid.
2. Aldri skriv deg på uten videre. Gjør du det så gir du dem tillatelse til å plage deg døgnet rundt på mobil, mail o.s.v.
3. Det finnes alltid mye informasjon om dette på nettet. Begynn å Google etter kilder og fakta hver gang du ser en konkurranse du er skeptisk til.
4. Du skal alltid lese vilkår. Selv om de er lange og vanskelig å finne så er det stort sett bare negativt der.
Følg meg på sosiale nettverk: