

Vi i Datahjelperne tester ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. Dette er en test av den online dyrebutikken Zooplus.no .
Jeg bestilte en kattehule og kattesnacks fra Zooplus.no og har gjort en vurdering ut fra handleopplevelsen, inntrykket av produktet og annen relevant informasjon.
Hvem, hva, hvor
Zooplus SE, som står bak nettbutikken zooplus.no, ble grunnlagt i 1999 og har hovedkontor i München i Tyskland. De har nettbutikker for nesten alle europeiske land, men ingen fysiske butikker. Den norske nettbutikken deres er Zooplus.no med priser i NOK. De selger til privatpersoner i “normale husholdningsmengder”(https://support.zooplus.no/nb-NO/support/solutions/articles/76000050878-vilkar-og-betingelser).
Zooplus.no selger et utvalg av produkter for mange forskjellige kjæledyr.
Organisasjonsmessig er Zooplus.no registrert som Zooplus SE med organisasjonsnummer 929031040, man finner dem på Proff.no.
Zooplus har også en egen app, både til Android-mobiler og iPhoner.
Anmeldelser og skåre
På Trustpilot har de per dags dato en skåre på 3,8 av maks 5, basert på 380 anmeldelser. Det er ganske bra, men en større mengde anmeldelser hadde gitt et bedre vurderingsgrunnlag.

Vi har ikke funnet noen Google-anmeldelser, og kan derfor ikke vise til noen skåre der. De har en Facebook-side, men ingen skåre der heller.
Handleopplevelsen
Nettsiden
Nettsiden Zooplus.no gir et godt førsteinntrykk, med en ryddig nettside med pent design, store fine bilder og man ser kategoriene man kan velge blant med en gang. Den er bygd opp på samme måte som de fleste andre nettbutikker, med en handlekurv og en knapp for å legge varer i handlekurven. På nettsiden fremhever de fordelene ved å være kunde hos dem, og hva de har rabatt på, som vist på bildet under.

Nettbutikken har et søkefelt øverst hvor man kan skrive inn hva man leter etter, men som nevnt kan man også filtrere ut fra kategorier på nettsiden, og disse filtrene ser ut til å fungere fint.

Nederst på siden kan man også lese mer om fordelsprogrammene de tilbyr og er del av, for eksempel et bonusprogram:

Velge varer til levering
I dette eksempelet ville undertegnede kjøpe en kattehule og kattesnacks:


Som hos de fleste nettbutikker finner man mer informasjon om varen om man klikker på bildet og navigerer nedover på siden. Det er også tydelig prisinformasjon, informasjon om eventuell rabatt og store knapper for å legge varen i handlekurven.

Jeg fant varene jeg ønsker å kjøpe, trykket på “Legg i handlekurv” og gikk til kassen. Deretter gikk jeg gjennom betalingsprosessen som gjest (uten å opprette/logge inn på Zooplus-konto), til gjester tilbyr de følgende betalingsmåter: Bank/kredittkort, bankoverføring (man får tilsendt betalingsinformasjon) eller PayPal. Dersom man er logget inn på ens Zooplus-konto, kan man også velge “Betal senere” via Klarna og “Delbetaling” via Klarna.
Bestillingen ble lagt inn onsdag 28. mai, da fikk jeg bekreftelse på dette på e-post, med all informasjon man forventer å få. Torsdag 29. mai, altså dagen etter, fikk jeg e-post om at bestillingen var på vei i posten. Zooplus bruker Bring til frakt i Norge. Jeg bestilte hjemlevering av pakken og mottok den 2. juni, så 3 virkedager etter bestilling. De lover levering innen 3-5 virkedager, og det holdt de.
Pakken og produktene
Pakken kom vel frem, i en stødig nok eske til at katten kunne både stå og sitte på den… Prøvepakken med kattesnacks så bra ut og katten, som er nokså kresen av seg, godkjente alle smakene. Hulen er sammenleggbar med god glidelås rundt og en pute inni. Den er kanskje i minste laget for den aktuelle katten, men han lot da ikke det stoppe seg fra å finne seg godt til rette (det er dessverre ikke avbildet). Vi er fornøyde med handelen og produktene.





Kundeservice
Oppe til høyre på nettsidene har Zooplus en “Kontakt oss”-knapp, og når man trykker der får man først mulighet til å se om man finner svaret på det man lurer på blant de vanligste spørsmålene. Man kan også kontakte dem via et kontaktskjema og via telefon. Telefonsupport er åpen mandag til fredag fra kl 08:00 til 18:00, de har stengt på helligdager. NB: Deres kundesupport har et dansk telefonnummer, så det kan koste mer å ringe dit enn til norske telefonnumre.
Undertegnede skrev til Zooplus’ kundeservice litt etter kl 16 en tirsdag og fikk svar på e-post ca 1 time etterpå. Det var raskt! De lover ingen spesifikk svartid utover så fort som mulig.
Når det gjelder retur, har de returadresse i Norge. Dette er bra.
Oppsummering
Nettbutikken Zooplus.no gir et godt førsteinntrykk. Den ser gjennomarbeidet og profesjonell ut og det er lett å finne frem. Kjøpsprosessen ligner det man finner i andre nettbutikker, og varene jeg bestilte kom fint frem og var som lovet. Alt i alt gir vi, inkludert katten, tommel opp for Zooplus.no!