

Robinsons Malls er et av de største kjøpesenterkjedene på Filippinene. De har blant annet en app for smarttelefoner, og via denne klarte uvedkommende å hacke seg inn og hente ut diverse informasjon. Dette skjedde i juni 2024, og blant annet litt over 195.000 unike e-postadresser ble da lekket. Denne informasjonen ble lastet opp på haveibeenpwned.com 25. juni 2025, slik at man kan søke og sjekke om man er rammet.
Vi har tatt kontakt med alle berørte som har Datahjelperne Pluss.
Hva skjedde med Robinsons Malls?
Uvedkommende hacket seg inn i deres systemer via deres mobilapp. Som en konsekvens kom 195.600 e-postadresser på avveie, i tillegg til navn, telefonnumre, fødselsdatoer, kjønn og brukeres by og fylke.
Hvordan påvirker dette brukerne?
Rammede brukere står i økt fare for phishing og forsøk på identitetstyveri. Eksponerte e-poster kan også øke risikoen for målrettede angrep.
Anbefalte tiltak for brukerne
Dersom du er berørt av dette, anbefales det å:
- Endre passord på berørte kontoer.
- Aktivere totrinnsautentisering på viktige kontoer.
- Unngå phishing ved å være forsiktig med mistenkelige e-poster.
- Overvåke kontoen for uvanlig aktivitet og varsle leverandører ved mistenkelig aktivitet.
Alle med Datahjelperne Pluss Serviceavtale sjekkes av oss flere ganger daglig. Dersom vi oppdager datalekkasje sier vi ifra og hjelper til med det som er nødvendig. Vi anbefaler alle å aktiverer tofaktorautentisering for ekstra beskyttelse der dette er mulig. I tillegg bør du ikke benytte deg av samme passord flere steder.
Du kan se om du er berørt ved å søke på nettsiden haveibeenpwned.com.
Oppsummering
Denne datalekkasjen fra Robinsons Malls viser viktigheten av datasikkerhet og forsiktighet på nett. Sørg for å beskytte kontoene dine, og vurder forebyggende tiltak for å holde deg trygg i møte med økende cybertrusler.