
Først av alt, til forklaring og for ordens skyld: Meta er selskapet som eier Facebook og Instagram.
I fjor fikk alle som bruker Facebook og/eller Instagram et spørsmål fra Meta om hvorvidt de ville betale for annonsefri Facebook og Instagram, eller om man ville fortsette å bruke dem kostnadsfritt med annonser. Annonsene ville da være mer eller mindre tilpasset deg og dine interesser. For å tilpasse annonsene til deg, ville Meta hente inn relevante data (inkl. brukermønstre) om deg.
Nå ser det ut til at Meta spør oss om dette på nytt, dette erfarer vi i Datahjelperne både ut fra at flere tar kontakt fordi de har fått opp spørsmålet igjen, og fordi blant annet Tek.no skriver om samme opplevelse i deres artikkel “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»” (klikk på tittelen for å komme til artikkelen på tek.no).
Man får fortsatt 2 alternativer å velge mellom:
1. Abonner for å bruke Facebook og/eller Instagram uten annonser, man betaler da en sum per måned.
2. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser.
Tidligere betydde valg 2, det kostnadsfrie alternativet, at man i bunn og grunn kunne bruke Facebook og Instagram som før – med mer eller mindre målretta annonser, justert via innstillingene.
Men nå har Meta gjort en endring: Dersom du velger å fortsette med annonser, men velger at annonsene ikke skal være tilpasset deg, vil du få opp helsides reklamer på Facebook/Instagram etter hvert. Disse vil vare noen sekunder, og i disse sekundene kan man ikke bruke Facebook/Instagram. Man kan ikke hoppe over disse helsides reklamene, man må vente til de er ferdige.
Det kostnadsfrie alternativet er delt i to

Så det kostnadsfrie alternativet er reelt sett delt i to:
1. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser, og godta at Meta bruker dine data (deriblant brukermønster) til å tilpasse disse annonsene slik at de er mest mulig relevante og fristende for deg. Du vil ikke få helsides reklame i appen.
2. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser, men velg at Meta ikke får bruke dine data til å tilpasse annonsene i like stor grad. Velger du dette, vil du dessverre få opp helsides reklamepauser i appen etter hvert.
Tek.no beskriver, i samme annonse som nevnt over, hvordan du finner og kan velge mellom disse to kostnadsfrie alternativene på Facebook:
På Facebook går du frem på følgende måte:
- Trykk på profil-ikonet ditt i øvre høyre hjørne
- Trykk på tannhjulet for meny i øvre høyre hjørne
- Trykk på Se mer i kontosenter
- Trykk på Annonsepreferanser
- Trykk på den øverste boksen
- Velg ett av de to alternativene
For mer informasjon, og fremgangsmåte på Instagram, se Tek.nos artikkel, som vi også linket til i starten av artikkelen: “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»”.
Kilder:
- Artikkelen “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»” på Tek.no, lest 25.07.25, https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XjVgLn/naa-maa-du-betale-for-aa-unngaa-reklame-paa-instagra-og-facebook?srsltid=AfmBOoq2F_lBSX6F12RMQq-RvRqiIJVZawzXCzHGKPhHYgznUYpzOvrF
- Spørsmål fra våre følgere.
