Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Kontakt oss
  • Home
  • Aktuelt
  • Helsides reklamepauser på Facebook og Instagram

Helsides reklamepauser på Facebook og Instagram

Ingrid 5. august 2025

Del dette:

  • Klikk for å dele på X(åpnes i en ny fane) X
  • Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Facebook
  • Klikk for å skrive ut(åpnes i en ny fane) Skriv ut
  • Klikk for å dele på Reddit(åpnes i en ny fane) Reddit
  • Klikk for å dele på LinkedIn(åpnes i en ny fane) LinkedIn
  • Klikk for å dele på Telegram(åpnes i en ny fane) Telegram
  • Klikk for å sende en lenke med e-post til en venn(åpnes i en ny fane) E-post
Skjermbilde fra facebook som viser valg.
Skjermbilde fra Facebook-appen for mobil.
Skjermbilde fra Facebook-appen for mobil.

Først av alt, til forklaring og for ordens skyld: Meta er selskapet som eier Facebook og Instagram.

I fjor fikk alle som bruker Facebook og/eller Instagram et spørsmål fra Meta om hvorvidt de ville betale for annonsefri Facebook og Instagram, eller om man ville fortsette å bruke dem kostnadsfritt med annonser. Annonsene ville da være mer eller mindre tilpasset deg og dine interesser. For å tilpasse annonsene til deg, ville Meta hente inn relevante data (inkl. brukermønstre) om deg.

Nå ser det ut til at Meta spør oss om dette på nytt, dette erfarer vi i Datahjelperne både ut fra at flere tar kontakt fordi de har fått opp spørsmålet igjen, og fordi blant annet Tek.no skriver om samme opplevelse i deres artikkel “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»” (klikk på tittelen for å komme til artikkelen på tek.no).

Man får fortsatt 2 alternativer å velge mellom:

1. Abonner for å bruke Facebook og/eller Instagram uten annonser, man betaler da en sum per måned.

2. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser.

Tidligere betydde valg 2, det kostnadsfrie alternativet, at man i bunn og grunn kunne bruke Facebook og Instagram som før – med mer eller mindre målretta annonser, justert via innstillingene.

Men nå har Meta gjort en endring: Dersom du velger å fortsette med annonser, men velger at annonsene ikke skal være tilpasset deg, vil du få opp helsides reklamer på Facebook/Instagram etter hvert. Disse vil vare noen sekunder, og i disse sekundene kan man ikke bruke Facebook/Instagram. Man kan ikke hoppe over disse helsides reklamene, man må vente til de er ferdige.

Det kostnadsfrie alternativet er delt i to

illustrasjon som viser to veier

Så det kostnadsfrie alternativet er reelt sett delt i to:

1. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser, og godta at Meta bruker dine data (deriblant brukermønster) til å tilpasse disse annonsene slik at de er mest mulig relevante og fristende for deg. Du vil ikke få helsides reklame i appen.

2. Bruk Facebook og/eller Instagram kostnadsfritt med annonser, men velg at Meta ikke får bruke dine data til å tilpasse annonsene i like stor grad. Velger du dette, vil du dessverre få opp helsides reklamepauser i appen etter hvert.

Tek.no beskriver, i samme annonse som nevnt over, hvordan du finner og kan velge mellom disse to kostnadsfrie alternativene på Facebook:

På Facebook går du frem på følgende måte:

  • Trykk på profil-ikonet ditt i øvre høyre hjørne
  • Trykk på tannhjulet for meny i øvre høyre hjørne
  • Trykk på Se mer i kontosenter
  • Trykk på Annonsepreferanser
  • Trykk på den øverste boksen
  • Velg ett av de to alternativene

For mer informasjon, og fremgangsmåte på Instagram, se Tek.nos artikkel, som vi også linket til i starten av artikkelen: “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»”.

Kilder:

  • Artikkelen “Facebook og Instagram har fått tvungne «reklamepauser»” på Tek.no, lest 25.07.25, https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XjVgLn/naa-maa-du-betale-for-aa-unngaa-reklame-paa-instagra-og-facebook?srsltid=AfmBOoq2F_lBSX6F12RMQq-RvRqiIJVZawzXCzHGKPhHYgznUYpzOvrF
  • Spørsmål fra våre følgere.

About the Author

Ingrid

Administrator

View All Posts

Relatert

Post navigation

Previous: Svindel på e-post – Kontoinformasjon til Bank Norwegian
Next: Reklame som direktemelding på Snapchat
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
 

Laster kommentarer...