Datahjelperne

Reklame som direktemelding på Snapchat

Illustrasjonsbilde som viser snapchat-logoen og en reklameannonse.

Først og fremst: Hva er “Snapchat”?

Vi siterer Store Norske Leksikon, som definerer det kort og godt slik: “Snapchat er en meldingstjeneste hvor man deler bilder og videoer, kalt “snaps”, med kontakter. Det som skiller Snapchat fra andre meldingstjenester er at bildene og videoene kun er tilgjengelig en kort stund.” (https://snl.no/Snapchat) Snapchat finnes som app, men man kan også bruke en web-versjon. Man kunne sagt mye mer om diverse funksjoner og så videre, men vi går ikke nærmere inn på dette i denne artikkelen. For mer informasjon om Snapchat, se nettsidene deres HER.

I dag snakker man ofte om “sosiale medier”, og Snapchat er inkludert i denne kategorien. Andre eksempler på sosiale medier er Facebook og Instagram. I Store Norske Leksikon er Snapchat spesielt populært i aldersgruppen 13-25 år.

Reklame på Snapchat

De sosiale mediene har som mål at man skal bruke dem og bruke tid på dem. I dag er mange mer eller mindre avhengige av et eller flere sosiale medier.

Snapchat begynte med reklame i 2014. Men nå melder NRK.no, i artikkelen “Reagerer på Snapchats reklametriks: – Jeg får en trang til å se”, at man får reklame i ny form der: Annonsene ser nå ut som uleste direktemeldinger på Snapchat. Dette har undertegnede også merket seg: Det dukker stadig opp mer eller mindre relevant reklame i oversikten min på Snapchat, på en måte som gjør at det ser ut som en direktemelding.

Under er to eksempler på dette, på det ene skjermbildet er det reklame for en film på HBO Max, på det andre er det reklame for butikkjeden Lyko. Det står at det er en annonse, men ellers ser de ganske like ut som en ulest direktemelding på Snapchat. Trykker man for å åpne dem, får man opp mer informasjon og reklame om produktet.

Man kan ignorere disse annonsene, de forsvinner av seg selv etter en stund. Men hos mange er det lettere sagt enn gjort, da man har fått en vane med å åpne uleste meldinger og fjerne varsler om meldinger, og det kan da være en utfordring å klare å ikke åpne annonsene. Og når du åpner annonsene, kan det gjøre at du får mer av dem. Om du er nysgjerrig på mer om denne avhengigheten, som Snapchat og andre sosiale medier helt bevisst utnytter, anbefaler vi å starte med å lese artikkelen hos NRK (trykk på tittelen): “Reagerer på Snapchats reklametriks: – Jeg får en trang til å se”.

Annonsepreferanser på Snapchat

Dersom du bruker Snapchat, kan det være nyttig å gå gjennom dine annonsepreferanser i appen. For mer hjelp med dette anbefaler vi siden “Forstå annonser på Snapchat” på Snapchats egne støttesider HER.

Kilder:




Exit mobile version