

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Autopay fra OnePark”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “my-2578@reply.roofchief.com” og emnet er “Siste varsel – Ubetalt parkering registrert i AUTOPAY”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den mørkeblå, understrekede skriften hvor det står “betale pa etterskudd” inneholder en lenke, men den leder ikke til noen nettside som er relatert til Autopay, OnePark eller TV2 Play, selv om det kan se slik ut. Hvis du klikker på denne skriften, leder den videre til en annen useriøs og upålitelig nettside. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- E-posten utgir seg i hovedsak for å være fra Autopay og OnePark, men starter med overskriften “TV2 Play”. Det virker som svindlerne ikke har klart å bestemme seg for hvem de vil hevde at e-posten er fra.
- Avsenderadressen er ikke en troverdig e-postadresse som Autopay, OnePark eller TV2 Play. Så avsenderadressen er i dette tilfellet et stort rødt flagg.
- Lenken for å betale, leder til en urelatert og useriøs nettside.
- Avslørende skrivefeil, “pa” istedenfor “på”.
- Innholdet i e-posten forsøker å stresse mottakeren, slik at mottakeren ikke tar seg tid til å tenke kritisk. Dette er en vanlig taktikk i svindelforsøk.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.