
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Automatisk leveringsvarsling”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “Automatisk-leveringsvarsling@ncleap.org” og emnet er “Pakken din vil bli returnert – Handle nå.”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. DPD er et legitimt transportfirma, men i Norge er PostNord deres kontaktpunkt. Så dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte PostNords kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
Logoen på toppen viser til DPD, som er et legitimt fraktselskap. Men for deres tjenester i Norge, henviser de på sine nettsider til PostNord.
Denne e-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen. De gir deg alternativ 2 som innebærer at du mottar den angivelige pakken, men for å få den må du klikke på en link og “det påløper et mindre gebyr”.
Den mørkeblå, understrekede skriften hvor det står “Ombestill levering her”, inneholder en lenke. Men denne lenken leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med DPD eller PostNord å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en legitim og troverdig adresse for kommunikasjon fra DPD eller PostNorge. Avsenderadressen slutter på ncleap.org, som er en faktisk organisasjon, men den har ingenting med DPD eller PostNord å gjøre.
- Lenken e-posten viser til, leder til en nettside som ikke har noe med DPD å gjøre.
- Språket i e-posten er også et rødt flagg. Formuleringen “Kjære ,” er uvanlig og ikke typisk for formell kommunikasjon i Norge. Det er også rart at de bruker uttrykket “ombestille leveransen”.
- E-posten, spesielt der linken man skal trykke på er, ser ikke profesjonell ut.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.
