

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Vipps Kundeservice”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “vippsno50@mitsubishi-mayerboeck.at” og emnet er “VIPPS: Viktig: Oppdater din e-post og kontoinformasjon”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Vipps’ kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Det oransje feltet der det står “Bekreft og oppdater kontoen din” på, inneholder en lenke. Hvis du klikker på dette feltet leder den videre til en annen nettside, som ikke har noe med Vipps å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke noen offisiell e-postadresse for Vipps, selv om ordet er nevnt i begynnelsen av adressen. Dette er en vanlig lure-taktikk, de blander inn et relevant ord i e-postadressen slik at man kan tro at e-posten kommer fra en seriøs bedrift.
- Lenken i det oransje feltet leder til en useriøs og upålitelig nettside som ikke har noe med Vipps å gjøre.
- E-posten forsøker å stresse mottakeren. Dette er en vanlig svindel-taktikk for å stresse mottakeren slik at man ikke tar seg tid til å tenke kritisk før man gjør noe.
- E-posten ber om sensitive opplysninger som kredittkortdetaljer og identifisering med BankID, noe som er uvanlig og risikabelt å gjøre gjennom en e-postlenke.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.