
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “noreply”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “liamkabel429@gmail.com” og emnet er “Your Invoice # 77001-77550”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Disney+ kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
I e-posten henviser de til å ta kontakt på et telefonnummer dersom du trenger hjelp, der det står “Contact us”. Dette nummeret er ikke riktig nummer til Disney+ kundeservice i Norge. Hvis du ringer det nummeret som er oppgitt i e-posten er det godt mulig at det koster mye og at du kommer i kontakt med noen som later som de er Disney+, eller rett og slett bare viser uvedkommende at ditt telefonnummer er i bruk, slik at de kan sende mer svindel din vei.
Dersom du svarer på e-posten vil svindlerne vite at e-postadressen er i bruk, og også sannsynligvis starte en dialog med deg hvor målet er å fiske informasjon og/eller svindle deg på andre måter. E-posten ønsker rett og slett å starte en dialog for å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en legitim og troverdig adresse for kommunikasjon fra Disney+.
- Telefonnummeret som oppgis som nummeret til kundeservice, er ikke riktig nummer til deres kundeservice i Norge.
- E-posten ser ikke profesjonell ut.
- Logoen til Disney+ er ikke riktig, den ser ikke slik ut som den som er i e-posten.
- E-posten forsøker å stresse mottakeren til å ta kontakt, med “if you did not authorize this charge, please reach out immidiately”, på norsk “Hvis du ikke godkjente denne belastningen, vennligst ta kontakt umiddelbart”, noe de vet man vil gjøre.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.
