Site icon Datahjelperne

Svindel på Finn

Nesten alle bruker FINN.no i dag. Vi blar gjennom side på side med annonser innen alle tenkelige kategorier og leter oss fram akkurat til den ønskede varen. Ofte til en billigere pris enn hvis du skal kjøpe nytt og det kan også være varer du helt enkelt ikke finner i vanlige butikker. I tillegg er det et samle sted for større varer som boligannonser og salg av biler. Men på FINN kan alle opprette en annonse, og de fleste av selgerne er privat personer. Det kommer med noen sikkerhets utfordringer som varer eller penger som aldri dukker opp.   

Et av grepene FINN har tatt for å beskytte brukerne sine er BankID verifisering. Skjoldet på kontaktinformasjonen forteller at brukeren har bekreftet identiteten sin med å registrere seg med BankID. Dermed har FINN informasjon om vedkommende som kan identifisere dem og det gjør at du kan føle deg tryggere på hvem du handler med selv om de kan velge å ha et annet brukernavn.  

For å kunne se telefon nummer i annonser må du legge inn en kode du får på SMS. Det er for å hindre svindelforsøk på SMS som kommer fra utlandet. Dette har ifølge FINN satt en effektiv stopp på disse svindelforsøkene.  

FINN oppfordrer deg til å ikke forskuddsbetale. Aller helst bør du møte selger eller få noen du kjenner til å hente varen for deg. Da vet du at du får varen og at den holder den kvaliteten du kan forvente utifra annonsen. Som selger bør du heller ikke gi fra deg varen før du har fått pengene. Kvitteringer kan forfalskes, og kjøpere kan forsøke å overbevise deg om at de allerede har overført pengene. Derfor bør du vente til pengene er på konto eller i hånden din.  

Det er ikke anbefalt å ha med seg mye kontanter når du skal hente en vare. Da er det bedre å bruke en app som Vipps så du får sett varen før du betaler.  

Virker et tilbud for godt til å være sant, så er det gjerne det. Vær OBS på usannsynlige gode tilbud og henvendelser. De bør du rapportere.  

FINN har et eget sikkerhetsteam og de ønsker at du tar kontakt med dem om du mistenker svindel eller opplever noe ubehagelig. Er det noe med en annonse som du reagerer på, kan du rapportere den med å trykke på linken “Rapporter annonse” nederst i annonsen.  

Da får du opp et skjema der du kan beskrive hva du reagerer på. Når det er sendt inn vil sikkerhetsteamet til FINN se på det.  

Opplever du tyveri, svindel eller lignende kan FINN ekskludere brukeren om det er grunnlag for det, men da må du først rapportere dem.  

FINN er ikke ansvarlige for å hjelpe til med å få tilbake pengene eller varen du har mistet, og i de tilfellene bør du derfor anmelde saken til politiet så fort som mulig. Når du kontakter FINN om svindel ønsker de navn, kontonummer og telefonnummer. På den måten finner de vedkommende raskest mulig og kan det hindre flere i å bli svindlet.  

Er du i tvil om noe du opplever på FINN kan du ringe deres kundeservice på telefon 22 86 44 10 eller sende en epost til forbrukertrygghet@FINN.no.  

Exit mobile version