

Vi advarer ofte mot «dropshipping» – en praksis der nettbutikker gir inntrykk av å være norske og at de sender varer fra EU/EØS, mens de i realiteten bestiller produktene fra tredjepartsleverandører utenfor disse områdene. Dropshipping er ikke nødvendigvis svindel, men produktkvaliteten kan variere betydelig, og returprosessen er ofte komplisert.
Hvordan kjenne igjen dropshipping-butikker?
Det kan være utfordrende å identifisere dem. Et godt tips er å sjekke nettbutikkens returvilkår – her finner du returadressen. Dersom adressen for eksempel er i Kina, er det et rødt flagg.
Men hvor finner man disse vilkårene da?
Ofte finner man de via en lenke nederst på nettsiden, gjerne under en kategori som “Kundeservice”. Se også veiledningen på bildet – du kan også laste det ned eller ta et skjermbilde og bruke det som en huskeregel.
På bildet har vi brukt nettbutikken Nettogiganten som eksempel, etter tips fra en følger.