Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Tips en venn – Vinn 1 million
  • Kontakt oss
  • Home
  • Aktuelt
  • Test av nettbutikken Petworld.no

Test av nettbutikken Petworld.no

I dette tilfellet har vi utført et kjøp på nettsiden for å teste hele kundeopplevelsen. Dette er en test av nettbutikken www.petworld.no.
Ingrid 18. juni 2024

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut
  • Reddit
  • LinkedIn
  • Telegram
  • E-post



Testingen

Vi i Datahjelperne undersøker ulike nettbutikker med fokus på deres pålitelighet. Vi ser blant annet på omdømme, hvem som står bak nettsiden, leveringstid og om produktene er som forventet. I dette tilfellet har vi utført et kjøp på nettsiden for å teste hele kundeopplevelsen. Dette er en test av nettbutikken www.petworld.no.

For å beskytte deg ved netthandel kan vår tjeneste Datahjelperne Pluss være et nyttig hjelpemiddel. Med blant annet overvåkning av datalekkasjer og netthandel-garanti som sikrer deg mot svindel ved kjøp fra anbefalte nettbutikker, kan du handle på nett med større trygghet

Skjermbilde av øverste del av forsiden på petworld.no.
Skjermbilde av forsiden på Petworld.no.

Hvem, hva, hvor

Petworld.no er en norskdrevet nettbutikk med fokus på fôr og utstyr til hund og katt. De er forhandler av flere av de store kjente merkene innen feltet og sender fra et lager som ligger på Frogner i Oslo. Petworld har ingen fysisk butikk; det er en ren nettbutikk. Bedriftsmessig er de organisert som et AS (aksjeselskap). Organisasjonsnummeret deres står under «Kjøpsbetingelser», og man finner dem om man søker på Proff.no, men da med navnet Hagen E-Handel AS. De er eid av PetXL Group AS, som også eier flere andre lignende butikker.

Omtaler på nett

På Trustpilot har de i skrivende stund en score på 2,9 av maksimale 5 stjerner basert på 33 anmeldelser fra kunder.

Skjermbilde som viser Petworlds skåre på Trustpilot.
Skjermbilde av skåren på Trustpilot.com.

Dette er ikke spesielt bra, men heller ikke på linje med verstingene. Ser man på de dårligste tilbakemeldingene, ser man at mange av dem gjelder leveringstid eller at nettbutikken har hatt problemer med levering av dyremat til kunder som abonnerer på dette. Jeg googlet etter andres erfaringer med petworld.no, men det var lite å finne av nyligere dato (de siste årene), ingen anmeldelser på Google.

Handleopplevelsen

Når man går inn på petworld.no, er førsteinntrykket at nettsiden ser profesjonell ut. Det er lett å finne en oversikt over hva som er på rabatt og lett å navigere generelt. Når undertegnede skulle bestille kattemat, la jeg merke til at jeg kunne legge inn en del kriterier for hvilken kattemat som var aktuell for meg, for eksempel om det er til kattunge eller voksen katt, og om det er tørrfôr eller våtfôr jeg ser etter.

Skjermbilde som viser filterkriteriene i nettbutikken.
Skjermbilde av filtreringsmulighetene på Petworld.no.

Lett å handle

Å handle fra nettsiden er enkelt; den er lagt opp som en vanlig nettbutikk, og man trykker seg til kassen når man er klar for å betale.

Varsel når varen er på lager

Jeg skulle kjøpe Royal Canin Sterilised Gravy våtfôr til sterilisert katt og hadde tidligere sjekket om Petworld.no hadde det på lager. Det hadde de dessverre ikke da, men de gir kunden mulighet til å legge inn e-postadressen sin for å få varsel når de har varen på lager igjen. Jeg fikk varsel på e-post som lovet og bestilte da to 12-pakninger.

Betaling, frakt og leveringsalternativ

Dersom man ikke er logget inn som kunde hos Petworld, må man oppgi e-postadresse og postnummer før man får opp betalings- og fraktalternativene. Man kan betale med betalingsmåtene Klarna, debet/kredittkort eller Vipps.

Skjermbilde som viser frakt- og betalingsalternativer hos Petworld.no.

Når det gjelder levering, fikk jeg velge mellom at pakken blir levert til Postens hentested for kr. 79,00 eller pakke levert hjem for kr. 89,00. Man får ikke velge hvilket av Postens hentesteder i nærheten man vil bruke. Når jeg var inne på produktsidene i forbindelse med kjøpet, stod det at man må kjøpe for minimum kr. 899,00 for å få gratis frakt til hentested, noe jeg syntes var en høy grense.

Feil informasjon om frakt og andre feil på nettsiden:

Det skulle imidlertid vise seg at denne informasjonen var feil: Beløpsgrensen deres for fri frakt til Postens hentested er på kr. 599,00 slik det står under «Levering og frakt» nederst på nettsidene. For å finne ut hva som er korrekt, kontaktet jeg kundeservice vedrørende dette og de bekreftet at det er kr. 599,00 som er korrekt. De skrev også at de sendte informasjon om feilen videre til korrekt avdeling. Feilen er nå rettet opp.

Jeg oppdaget også at når jeg klikket meg inn på et av de øverste bildene på nettsidens forside, fungerte ikke linken, og jeg fikk beskjed om «What the woof!? Det ser ut som siden du søker etter ikke finnes her». De har rettet feilen i etterkant.

Skjermbilde som viser feilmelding.
Skjermbilde av feilmeldingen.

Dette er små feil, og feil på beløpsgrensen for fri frakt slår jo i kundens favør. Men slike feil drar ned mitt helhetlige inntrykk av nettbutikken.

Leveringstid, innpakning og oppfølging

Jeg bestilte kattemat 30. april, og tre virkedager senere, 6. mai, fikk jeg e-post om at forsendelsen var på vei i posten. Den var klar til henting dagen etter, 7. mai. Jeg skulle ønske at man fikk velge hvor pakken skulle hentes fra, for der jeg bor er det mye kortere vei til Postens pakkeboks enn til nærmeste Post i Butikk.

Varene mine var trygt pakket inn i en pappeske som var tapet igjen. Det var ingen tegninger eller lignende som foreslo på hvilken side jeg skulle åpne den, så jeg klippet bare over tapen. Kattematen var hel og fin, med utløpsdato langt frem i tid, generelt sett som forventet. (Testen fortsetter under bildene.)

Bilde av esken med produktet inni.
Varen kom i solid eske.
Bilde av varene som kom frem hele og fine.

Drøye to uker etter bestilling fikk jeg e-post fra Petworld.no med overskriften «Hva synes du om produktene du kjøpte?» og mulighet til å gi en score på 1 til 5 stjerner.

Kundeservice

Nederst på nettsidene kan man finne «Kontakt oss», og om man trykker der, kommer man videre til hvordan man kan komme i kontakt med kundeservice.

Skjermbilde som viser alternativene innen kundeservice på nettsiden petworld.no.
Skjermbilde av alternativene innen kundeservice på Petworld.no.

Jeg sendte et spørsmål på e-post til kundesenteret en tirsdag ettermiddag kl. 15:07 og fikk en automatisk bekreftelse på at henvendelsen var registrert hos dem. Kl. 15:30 samme dag fikk jeg et hyggelig svar fra dem. Svært kort svartid med andre ord!

De har også sider på Facebook og Instagram. Hvis du forsøker å sende dem melding på Facebook, henvises du til e-postadressen. Skriver du til dem på Instagram, gjøres meldingen om til en sak i deres system som en vanlig e-post. Jeg har ikke testet svartiden på Instagram.

Oppsummering

Ved første øyekast oppfatter jeg Petworld.no som en seriøs og generelt sett pålitelig nettbutikk for hunde- og katteeiere, selv om de har forbedringspotensial. Bestillingen min gikk fint, det var enkelt å få betalt, varen var forsvarlig pakket inn, og produktet (kattematen) stemte med bestillingen. Leveringstiden var også akseptabel. De lover 1-4 virkedager etter at varen er sendt fra dem og de holdt løftet.

Nettsiden gir et godt førsteinntrykk; det er lett å finne frem, legge varer i handlekurven og legge inn ordre. Men det trekker ned at det stod feil på siden og var problemer med linken i et av hovedbildene som er øverst på siden og dermed godt synlig.

De fleste butikker har noen utfordringer innen kundeservice. Skåren deres på Trustpilot er ikke den beste. Samtidig kan det være lurt å ha i bakhodet at de kun har 33 tilbakemeldinger på Trustpilot.

For meg trekker det noe ned at jeg ikke får velge hvilket av Postens hentesteder i nærheten jeg vil hente pakken fra. Som kunde skulle jeg også gjerne hatt mulighet til å kontakte kundeservice på telefon.

For å beskytte deg ved netthandel kan tjenester som Datahjelperne Pluss være et nyttig hjelpemiddel. Med blant annet overvåkning av datalekkasjer og netthandel-garanti som sikrer deg mot svindel ved kjøp fra anbefalte nettbutikker, kan du handle på nett med større trygghet

Relatert

Continue Reading

Previous: 361 Millioner e-postadresser, brukernavn og passord eksponert. Nordmenn berørt
Next: Luksusforhandler med alvorlig Datainnbrudd – Neiman Marcus (Nordmenn berørt)
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
  • Tips en venn – Vinn 1 million
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk og til markedsføring. Les mer i vår personvernerklæring, og endre innstillinger når som helst.
Personvernerklæring

Your privacy settings

We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
Personvernerklæring
Allow all

Manage Consent Preferences

Necessary
Always ON
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.
Analytics
These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.
Embedded Videos
These cookies and scripts may be set through our site by external video hosting services like YouTube or Vimeo. They may be used to deliver video content on our website. It’s possible for the video provider to build a profile of your interests and show you relevant adverts on this or other websites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies or scripts it is possible that embedded video will not function as expected.
Google Fonts
Google Fonts is a font embedding service library. Google Fonts are stored on Google's CDN. The Google Fonts API is designed to limit the collection, storage, and use of end-user data to only what is needed to serve fonts efficiently. Use of Google Fonts API is unauthenticated. No cookies are sent by website visitors to the Google Fonts API. Requests to the Google Fonts API are made to resource-specific domains, such as fonts.googleapis.com or fonts.gstatic.com. This means your font requests are separate from and don't contain any credentials you send to google.com while using other Google services that are authenticated, such as Gmail.
Marketing
These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.
Facebook Advanced Matching
Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.
Confirm my choices Allow all
 

Laster kommentarer...