Site icon Datahjelperne

Anmeldelse datasikkerhet – Ikke bli svindelernes neste offer

Dette er en oppfølgingssak på datasikkerhetsboka fra 2016 Da hadde jeg boka som ett sponset innlegg og jeg fikk betalt for å skrive saken. I 2021 er det annerledes. Jeg har fått boka tilsendt, men jeg ikke betalt for å skrive eller omtale denne boken. Siden det er korona nå så har nettsvindel, hacking, krypteringsvirus, microsoft svindel. Alt har bare økt masse. I dag finner man masse stoff på nett. Denne boken er da ett alternativ Det er da viktig at stoffet er lett og lese. Boken er også illutrert med eksempler.

Jeg får ikke dekket alt tips på datahjelperne. Jeg kan heller ikke alt innen it og datasikkerhet. Jeg får tips tilsendt hver eneste dag, men tiden min strekker ikke til. Så da tenker jeg jo flere som deler sin kunnskap jo bedre.

Boken er delt opp i disse kapitlene:

Så her får du ett oppslagsverk med kjente svindeltyper. Samt hvilke metoder som brukes av svindlerene. Boken er på over 400 sider, men det er fort gjort å sjekke opp bestemte temaer hvis man trenger mere info om dem. Alle bruker ikke nett like aktivt i dag så da kan det greit å ha ett alternativ.

Dette sier Tom Heine Nätt som har vært med å skrive boka.

Boken er skrevet med tanke på den vanlige bruker. Du trenger ikke engang å være interessert i data for å lese den. Fokuset er nemlig ikke maskiner og teknikk, men på situasjoner du som en vanlig bruker kan komme opp i. Det finnes riktignok noe litt mer avanserte tekniske beskrivelser, men disse er samlet i egne “nerdebokser” som du kan hoppe over uten å gå glipp av vesentlig informasjon.

Boken viser hvordan mange svindlere går frem. De fleste former for dataangrep og nettsvindel gjennomføres med relativt enkle teknikker. Og ofte er svindlene gjennomført på en slik måte at antivirus, brannmurer og tilsvarende tekniske beskyttelsesmekanismer ikke hjelper. I boken forteller vi hvordan du som vanlig bruker kan oppdage og forhindre at slike svindler rammer deg. Dette gjør vi gjennom enkle forklaringer, eksempler og sjekklister.

Boka kan du kjøpe på bokbutikker og på nett. Det er bare å gjøre ett google søk.

Exit mobile version