
“Vietnam Airlines” er et vietnamesisk flyselskap, som i juni 2025 ble offer for et datainnbrudd via tredjepartssystemet Salesforce, som Vietnam Airlines bruker. Datainnbruddet har medført at blant annet 7,3 millioner e-postadresser har blitt lekket. Den lekkede informasjonen ble lastet opp på haveibeenpwned.com 11. oktober i år slik at man kan søke og finne ut om man er rammet.
Vi har tatt kontakt med alle berørte som har Datahjelperne Pluss.
Hva skjedde med Vietnam Airlines?
Vietnam Airlines ble i juni 2025 offer for et datainnbrudd som skjedde via tredjepartssystemet Salesforce, og mottok et krav om løsepenger. Deretter ble den lekkede informasjonen publisert, inkludert 7,3 millioner e-postadresser til kunder, fødselsdatoer, navn, telefonnumre og medlemsskapsnummer i Vietnam Airlines lojalitetsprogram.
Hvordan påvirker dette brukerne?
Rammede brukere står i økt fare for phishing og forsøk på identitetstyveri. Eksponerte e-poster kan også øke risikoen for målrettede angrep.
Anbefalte tiltak for brukerne
Dersom du er berørt av dette, anbefales det å:
- Endre passord på berørte kontoer.
- Aktivere totrinnsautentisering på viktige kontoer.
- Unngå phishing ved å være forsiktig med mistenkelige e-poster.
- Overvåke kontoen for uvanlig aktivitet og varsle leverandører ved mistenkelig aktivitet.
Alle med Datahjelperne Pluss Serviceavtale sjekkes av oss flere ganger daglig. Dersom vi oppdager datalekkasje sier vi ifra og hjelper til med det som er nødvendig. Vi anbefaler alle å aktiverer tofaktorautentisering for ekstra beskyttelse der dette er mulig. I tillegg bør du ikke benytte deg av samme passord flere steder.
Du kan se om du er berørt ved å søke på nettsiden haveibeenpwned.com.
Oppsummering
Denne datalekkasjen fra Vietnam Airlines viser viktigheten av datasikkerhet og forsiktighet på nett. Sørg for å beskytte kontoene dine, og vurder forebyggende tiltak for å holde deg trygg i møte med økende cybertrusler.
