Din bedrift er på Facebook. Hvorfor følger du ikke reglene?

Jeg har brydd meg om regler for Facebook sider siden jeg fikk en selv, men jeg ser daglig at de reglene brytes av nye bedrifter og store bedrifter.

Når mange nok bedrifter bryter regler for konkurranser på facebook så følger jo ofte andre etter fordi de tror dette er greit. De følger flokken framfor å søke kunnskap. Dette er direkte latskap er min mening.

Når du oppretter en bedrift så er det mye du må sette deg inn i:

  • Arbeidsmiljøloven
  • Regler for skatt og mva
  • Regler for lønn
  • Regler for ansatte
  • Regler for alt mulig som må følges

Med en gang bedriften havner på Facebook så er det fritt fram. Tror dere ikke at det er noen regler der også eller gidder dere ikke å sjekke. Det tar dere maks 2 minutter å finne ut av. Hvorfor er det så vanskelig å følge regler på nett?

Så her skal gi dere mine beste råd, men Hvorfor skal du høre på meg???

  • Jeg eier datahjelperne på Facebook med 48.000 følgere.
  • Jeg har på det meste 50.000 treff på nettsiden min i mnd.
  • Jeg er gjengitt i nesten alle landets aviser
  • Jeg har fått rekkevidde på 1.2 millioner på det meste på nettsiden min på organisk rekkevidde. Rekkevide uten betalt reklame.
  • Jeg har aldri brukt en krone på annonsering. Jeg har forsøkt å bygge merkevare igjennom mange år.

For det første så må du finne reglene når du kjører konkurranser. De har du her.

her er reglene ganske klare på hva man skal gjøre og ikke.

Dette er lov:

  • Kreve å like siden
  • Kreve å kommentere for å vinne

Dette er ikke lov:

  • Tagg en venn for å vinne
  • Lik og del

Vær så snill og dropp ordene:

  • Del gjerne
  • Du kan gjerne like og dele hvis du vil
  • Hvem fortjener å vinne denne?
  • Hvem vil du dele premien med?
  • Vi er veldig glade om du deler så det kan bli deg som vinner.

Med de ordene oppnår du ingenting med annet enn å forvirre dine nåværende kunder og mulige nye kunder.

Så hvis du bryter reglene hva skjer da?

Annonsører er selv ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Hvis du ikke overholder gjeldende lover og forskrifter, kan dette få en rekke konsekvenser, inkludert kansellering av annonser du har publisert, og stenging av annonsekontoen din.

Så på lang sikt så lønner seg å følge reglene. Ønsker du å bli forbundet med spam på facebook og internet så fortsetter du som før. Mange mistorstår også forskjell på en Facebook post og en annonse.

  • En annonse er noen du betaler for på Facebook. Dette koster penger
  • En Facebook post er gratis og koster ikke penger.

Veldig mange bedrifter blander disse 2 når de får tips. De sier ofte at facebook har godkjent posten. I mange tilfeller stemmer dette ikke.

Når du er på Facebook så må du få tak i de som er genuient interresert i deg og produktet ditt. Du må nødt til å tenke langsiktig. Jeg ser veldig mange bedrifter som gir bort ipads, ting og tang, varene de selger og det er greit nok det, men det har kun en kortsiktig verdi. Du får tak i kun de likene som vil vinne. De er ikke interresert i bedriften og produktene dine på lang sikt.

Jeg er ingen salgsperson, men jeg vet noe om å bygge merkevare nå og jeg har ikke fått 48.000 likes på å ha konkurranser støtt og stadig.  Jeg må nødt til å levere godt innhold hele tiden og jeg må ha fokus på merkevare hele tiden. Jeg gjør det av å skrive gode innlegg som andre kan sitere meg på, men det finnes masse andre måter å gjøre dette på. Du må bare finne din måte.

Mange bedrifter som bryter reglene nå på Facebook tenker ikke over at de blir sammelignet med spam. Vi nordmenn er lei av lik og del og jeg vet at flere og flere rapportere de firmaene som bryter reglene for sider som spam enn å gi tilbakemelding. Hvorfor det?

Det er fordi mange av de bedriftene som bryter reglene er direkte frekke og kommer med trusler på de som ønsker å gi beskjed om at bedriften din bryter reglene på Facebook.  Så det er det jeg ikke skjønner her. Da sikter jeg til deg som bryter reglene og er frekk mot folk.

  • Har du den luksusen på å miste nye mulige kunder?
  • Har du den luksusen å få ett dårlig rykte på nett og Facebook?
  • Hvorfor klarer du ikke å tilpasse deg en enkelt regel?
  • Hvorfor klarer du ikke å ta kritikk?

Alle gjør feil i dag, men hvorfor sitter det så langt inne hos mange bedrifter å få saklig kritikk? Dette går ikke på æren din som person. Det går på din bedrift som gjør at du får penger til mat på bordet hver dag. Ja jeg gjør feil og jeg er kjapp med å innrømme dem og rette dem opp hvis jeg kan. Jeg hører også veldig på de som følger med fordi det er de som er med å lønner meg. Det er mine kunder. Jeg må tilpasse meg hele tiden.

Ellers anbefaler jeg også at du tar kontakt med folk som jobber med markedsføring  innen sosiale medier. Det gjør nemlig ikke jeg. Så vil du ha tips til hvem du kan kontakte? Bli med i gruppen.

Der kan du få mange nyttige tips på markedsføringfronten. Jeg jobber nemlig ikke med markedsføringsdelen på samme måte som de gjør.

Så hva skal du gjøre isteden?

  • Lytt til kundene dine og dine kommende kunder
  • Ikke baser Faceboksiden din på konkurranser
  • Bygg god merkevare over tid
  • Ta kritikk til deg av de som gir deg tips. Du har ikke luksusen til å la være.
  • Jobb med kundebehandlingen. Få inn proffe folk. Mange sider svarer som sagt frekt og på person. De blokkerer også facebook brukere på siden siden. Alt dette er veldig uprofft.
  • Når du får kritikk så må du stå i stormen. Sletter du kommentarer, går på person, fjerner mulighet for å rate siden din. Ja da taper du omdømme. Folk legger merke til sånt.

Men så blir du heller aldri utlært. Søk kunnskap det er mange flinke folk her ute som kan hjelpe deg på nett og Facebook. 

Til slutt så har jeg noen gode kilder på sider som gi deg gode råd i sosiale medier.

Datahjelperne.no drives på fritiden. Nettsiden vil alltid være åpen for alle. Likte du artikkelen så kan du bidra.

Vipps: 98100
Konto: 3000.33.91236