Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Kontakt oss
  • Home
  • Aktuelt
  • Facebook i Norge – kontor, historikk og kundestøtte

Facebook i Norge – kontor, historikk og kundestøtte

Datahjelperne 23. juni 2025

Del dette:

  • Klikk for å dele på X(åpnes i en ny fane) X
  • Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Facebook
  • Klikk for å skrive ut(åpnes i en ny fane) Skriv ut
  • Klikk for å dele på Reddit(åpnes i en ny fane) Reddit
  • Klikk for å dele på LinkedIn(åpnes i en ny fane) LinkedIn
  • Klikk for å dele på Telegram(åpnes i en ny fane) Telegram
  • Klikk for å sende en lenke med e-post til en venn(åpnes i en ny fane) E-post
Design uten navn

Meta (Facebook) i Norge i dag

Meta Platforms (Facebooks eierselskap) har fremdeles ansatte i Norge per 2025, men i en annen form enn før. Det norske salgs- og annonsekontoret ble lagt ned i slutten av 2022 som del av Metas globale nedbemanning. I dag drives den norske virksomheten hovedsakelig som et teknologikontor for kunstig intelligens (AI). Meta har under radaren bygget opp et nytt utviklingskontor i Oslo som jobber med selskapets satsing på AI. Her er det ingen selgere lenger – teamet består av ingeniører og utviklere. Rundt 30–35 ansatte arbeider nå ved Metas Oslo-kontor innen AI-utvikling, og nesten alle har tekniske roller. Faktisk fortsetter Meta å ansette flere utviklere i Norge for å styrke denne AI-satsingen. Dette betyr at Meta fortsatt har tilstedeværelse i Norge, selv om fokuset nå er på teknologiutvikling fremfor lokalt annonsesalg.

Historien bak Facebooks norske kontor

Facebook etablerte et eget norsk kontor i Oslo i 2016. Den gang hadde de bare en håndfull ansatte (omtrent fire personer). Formålet med norgeskontoret var å komme tettere på norske brukere og bedrifter, spesielt for å hjelpe norske annonsører og merkevarer med Facebook-plattformen. Rune Paulseth ble ansatt som Norges-sjef (Country Manager), og teamet hans jobbet med rådgivning og salg av annonser til norske kunder. Gjennom årene bidro det norske Facebook-teamet til å hjelpe norske annonsører med å lykkes og vokse på plattformen.

Kontoret vokste gradvis, og innen 2022 hadde det rundt ti ansatte. I desember 2022 ble det kunngjort at Meta skulle legge ned salgskontoret i Norge, som ledd i en større global nedskjæringsplan. De norske Facebook-ansatte (salgsteamet) mistet jobben som følge av denne nedleggelsen. Metas nordiske ledelse uttrykte da stor takk til det norske teamet for arbeidet med å støtte norske annonsører gjennom årene. Etter nedleggelsen ble Metas annonse- og salgskunder i Norge ivaretatt via nordiske kontorer (blant annet i Danmark), og den norske kontorlokasjonen i Oslo sentrum skiftet fokus til AI-utvikling (slik beskrevet over).

Kundestøtte for norske Facebook-brukere

Hvordan får norske Facebook-brukere hjelp i dag? Facebook (Meta) tilbyr brukerhjelp primært gjennom sine nettbaserte hjelpesider. Disse hjelpesidene finnes på norsk (både bokmål og nynorsk) og dekker vanlige spørsmål om alt fra pålogging til personvern. Det finnes imidlertid ingen egen norsk kundeservice-telefon eller e-post man kan ringe eller skrive til. I praksis må norske brukere benytte de samme internasjonale støttekanalene som alle andre. Det vil si at dersom du har et problem – for eksempel kontoen din er hacket eller du har glemt passord – må du bruke Facebooks digitale skjemaer eller rapporteringsfunksjoner for å be om hjelp. Facebooks offisielle policy er at all kontakt skal skje via slike spesifikke kontaktskjemaer på plattformen.

Dette innebærer at du ikke kan forvente å få tak i en norsk Facebook-ansatt direkte for brukerstøtte. I stedet guider Facebook deg gjennom hjelpeartikler og automatiske veiledninger. For de fleste vanlige brukerspørsmål finnes det detaljerte steg-for-steg forklaringer på Hjelpesenteret. Skulle du trenge videre assistanse, vil Facebook be deg fylle ut et skjema relatert til problemet (for eksempel et skjema for rapportering av en hacket konto). Svar og oppfølging håndteres sentralt av Meta, og du vil typisk få svar via e-post eller meldinger på Facebook – ofte på engelsk, eventuelt på norsk dersom støttepersonell med norskkompetanse behandler saken. Kort oppsummert må norske Facebook-brukere benytte Facebooks ordinære, globalt styrte brukerstøttekanaler på nett. Det finnes per i dag ingen egen kundeservice i Norge, men de nettbaserte hjelpesidene er tilgjengelige på norsk for å gjøre det lettere å finne frem til hjelp.

Dersom en synes det er utfordrende som Nordmann å komme i kontakt med Facebook så har vi vår Datahjelperne Pluss løsning hvor vi kan hjelpe deg der du står fast. Vi kan ikke love resultat som krever at Meta gjør noen endring, men vi kan love at vi hjelper deg å melde det inn til Meta/Facebook på riktig måte og at det blir fulgt opp skikkelig.

Kilder:

Meta/Facebook kunngjøringer og pressemeldinger, nyhetsartikler fra E24, Medier24, Digi.no, Kampanje og Kom24, samt informasjon fra Facebooks hjelpesider. All informasjon er oppdatert per juni 2025 og basert på pålitelige kilder som nevnt.

https://www.digi.no/artikler/facebook-eier-meta-legger-ned-salgskontoret-i-norge/524245
Favicon
Facebook-eier bygger nytt KI-kontor i Norge – har ansatt «titalls» personer | Kampanje

https://kampanje.com/premium/juni-2023/innsikt/meta-apner-ai-kontor-i-norge/
Favicon
Midt i Oslo sitter 35 Meta-utviklere og bygger neste generasjon AI-teknologi – Kode24

https://www.kode24.no/artikkel/midt-i-oslo-sitter-35-meta-utviklere-og-bygger-neste-generasjon-ai-teknologi/82306220
Favicon
Facebook legger ned kontoret i Norge

https://www.m24.no/facebook-legger-ned-kontoret-i-norge/559482
Favicon
Facebook oppretter eget kontor i Norge – E24

https://e24.no/privatoekonomi/i/wP3PLo/facebook-oppretter-eget-kontor-i-norge
Favicon
Facebook legger ned kontoret i Norge

https://www.m24.no/facebook-legger-ned-kontoret-i-norge/559482
Favicon
Facebook legger ned kontoret i Norge

https://www.m24.no/facebook-legger-ned-kontoret-i-norge/559482
Favicon
Slik sletter du deg fra Facebook – Slettmeg.no

https://slettmeg.no/slik-sletter-du-deg-fra-facebook/

About the Author

Datahjelperne

Administrator

View All Posts

Relatert

Post navigation

Previous: Svindel på e-post – Betaling til Spotify
Next: Nyere svindelmetoder – Falsk “CAPTCHA”
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk og til markedsføring. Les mer i vår personvernpolicy, og endre innstillinger når som helst.
Personvernerklæring

Your privacy settings

We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
Personvernerklæring
Disable all Allow all

Manage Consent Preferences

Necessary

Always ON
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.

Analytics

These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.

Embedded Videos

These cookies and scripts may be set through our site by external video hosting services like YouTube or Vimeo. They may be used to deliver video content on our website. It’s possible for the video provider to build a profile of your interests and show you relevant adverts on this or other websites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies or scripts it is possible that embedded video will not function as expected.

Google Fonts

Google Fonts is a font embedding service library. Google Fonts are stored on Google's CDN. The Google Fonts API is designed to limit the collection, storage, and use of end-user data to only what is needed to serve fonts efficiently. Use of Google Fonts API is unauthenticated. No cookies are sent by website visitors to the Google Fonts API. Requests to the Google Fonts API are made to resource-specific domains, such as fonts.googleapis.com or fonts.gstatic.com. This means your font requests are separate from and don't contain any credentials you send to google.com while using other Google services that are authenticated, such as Gmail.

Marketing

These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.

Facebook Advanced Matching

Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.

Facebook CAPI

Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.
Confirm my choices Allow all Disable all