Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Kontakt oss
  • Home
  • Aktuelt
  • Hvorfor kan man ikke unngå å få spam?

Hvorfor kan man ikke unngå å få spam?

Vidar 14. januar 2025

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut
  • Reddit
  • LinkedIn
  • Telegram
  • E-post
a66db1f7-b3b3-4e65-a420-4da9bdb97bb3

Hvorfor man ikke kan unngå spam

Spam har blitt en uunngåelig del av vår digitale hverdag. Enten det er i innboksen din, som tekstmeldinger, eller som annonser på sosiale medier, virker det som om spam finner veien til oss uansett hvor godt vi prøver å beskytte oss. Men hvorfor er det slik? For å forklare dette kan vi trekke en parallell til det fysiske brevsystemet: Akkurat som ingen kan hindre noen fra å legge et brev i postkassen din, er det teknisk sett umulig å fullstendig hindre spam.

Friheten til å kommunisere

I både den digitale og fysiske verden er kommunikasjon basert på et prinsipp om åpenhet. Enhver person med tilgang til postkontoret kan sende et brev til hvem som helst som har en adresse. Det samme gjelder e-post og andre digitale kommunikasjonsformer. Hvis noen har e-postadressen din, kan de teknisk sett sende deg en melding, på samme måte som noen kan sende deg et fysisk brev dersom de har gateadressen din.

Mangelen på en universell sperre

Det finnes ingen global mekanisme som kan forhindre at e-post eller brev sendes fra en avsender til en mottaker. For fysiske brev finnes det riktignok muligheter for å reservere seg mot reklame, men dette stopper ikke alt. Lignende forsøk finnes digitalt, som spamfiltre og blokkering av spesifikke avsendere, men disse løsningene er begrensede. Spamfiltre kan ofte feile, enten ved å slippe gjennom spam eller ved å flagge legitime meldinger som uønskede.

Teknologien bak spam

Spam i den digitale verden fungerer ofte ved hjelp av automatiserte systemer, kjent som bots. Disse systemene kan enkelt generere millioner av meldinger og sende dem til tilfeldige eller kjente adresser. Dette gjør spamming billig og effektivt for avsenderen, mens kostnaden og frustrasjonen havner hos mottakeren.

I den fysiske verden ville det koste avsenderen penger for hvert brev de sender. Dette er en naturlig begrensning som ikke eksisterer i den digitale verden, der en enkelt melding kan kopieres og sendes ut nesten kostnadsfritt. Dette gjør det enda vanskeligere å kontrollere spam.

Konsekvensene av åpne systemer

Den samme åpenheten som gjør internett så kraftfullt, er også grunnen til at spam eksisterer. For at e-post og andre digitale systemer skal være effektive, må de være åpne nok til at meldinger kan sendes uten for mye byråkrati. Dette innebærer at de samme systemene som brukes til lovlig og nyttig kommunikasjon, også kan misbrukes av spammere.

Hvordan redusere spam

Selv om det er umulig å fullstendig eliminere spam, kan vi redusere det:

  • Bruk spamfiltre: Moderne e-posttjenester har avanserte filtre som hjelper til med å identifisere og blokkere spam.
  • Vær forsiktig med å dele kontaktinformasjon: Unngå å publisere e-postadressen din på offentlige steder.
  • Bruk aliaser: Opprett midlertidige e-postadresser for spesifikke formål.
  • Rapporter spam: De fleste e-posttjenester lar deg rapportere mistenkelige meldinger, noe som hjelper med å forbedre filtre.

Så, kan man unngå spam?

Nei, dessverre. Spam er en uunngåelig konsekvens av åpne kommunikasjonskanaler, enten det gjelder postkassen din eller innboksen din. På samme måte som du ikke kan hindre noen fra å sende deg et fysisk brev, kan du heller ikke fullstendig stoppe digitale meldinger. Men med de rette tiltakene kan du redusere mengden spam og beskytte deg selv mot uønsket kommunikasjon. Dette krever en balanse mellom åpenhet og sikkerhet, som til syvende og sist reflekterer hvordan vi velger å samhandle i et stadig mer tilkoblet samfunn.

Relatert

Continue Reading

Previous: Scholastic – Datalekkasje
Next: Programmering: Helt grunnleggende kunnskap
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk og til markedsføring. Les mer i vår personvernerklæring, og endre innstillinger når som helst.
Personvernerklæring

Your privacy settings

We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
Personvernerklæring
Allow all

Manage Consent Preferences

Necessary
Always ON
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.
Analytics
These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.
Embedded Videos
These cookies and scripts may be set through our site by external video hosting services like YouTube or Vimeo. They may be used to deliver video content on our website. It’s possible for the video provider to build a profile of your interests and show you relevant adverts on this or other websites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies or scripts it is possible that embedded video will not function as expected.
Google Fonts
Google Fonts is a font embedding service library. Google Fonts are stored on Google's CDN. The Google Fonts API is designed to limit the collection, storage, and use of end-user data to only what is needed to serve fonts efficiently. Use of Google Fonts API is unauthenticated. No cookies are sent by website visitors to the Google Fonts API. Requests to the Google Fonts API are made to resource-specific domains, such as fonts.googleapis.com or fonts.gstatic.com. This means your font requests are separate from and don't contain any credentials you send to google.com while using other Google services that are authenticated, such as Gmail.
Marketing
These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.
Facebook Advanced Matching
Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.
Confirm my choices Allow all