Site icon Datahjelperne

SVINDEL – Likt og delt generasjonen. Nå er det på tide å våkne.

likt

Likt og delt!, Likt og delt! Likt og delt, Likt og delt, likt og delt! Likt og delt!

Hører du den lyden?? Det er lyden av hjernen din som skrur seg av. Det kreves nemlig ikke noe hjernekapatistet for å skrive likt og delt. Sånn da har jeg fått oppmerksomheten din. Da kan vi fortsette videre.

Mange unge og gamle har strømmet til Facebook de siste årene. Svindlerene følger brukerne hakk i hæl for her skjønner de at de kan tjene masse penger. Nordmenn blir lurt hver eneste dag via svindel sider og der må  man bare erkjenne. Nordmenn kan for lite og de ønsker seg alt gratis fra iPad, iPhone, nyeste Samsung mobil o.s.v. Nordmenn er med andre ord ganske flinke til å dele svindel og gjøre svindlerne rike. Nordmenn er generelt alt for lite kritiske og de tror alt er sant på Facebook.

Dette gjør du feil:

  1. Du kildesjekker ikke siden.
  2. Du sjekker ikke etter kontaktinfo.
  3. Du ser ikke om firma har en adresse på nett eller adresse i Norge.
  4. Du sjekker ikke om firma kan kontaktes på mail eller telefon.
  5. Du sjekker ikke antall poster.
  6. Du bruker ikke google i søk.

Dette sier Facebook sine regler?

3. Kampanjer kan administreres på sider eller i applikasjoner på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Kilde: Facebook

Med andre ord så kan ingen konkurranser kreve at du deler noe som helst for å vinne.

Så hvordan lures du?

Like farming

Vi lures ofte med Like farming.  Det er offentlig facebook sider som hele verden kan se. Når du kommenterer og deler bildet her så er du med på å sponse svindel. De fleste Nordmenn tror dette er harmløst, men hver gang du deler fra en svindel side så sponser du svindel. Når siden har fått ett visst antall likes så selges siden og den skifter navn. Tror du dette er uskyldig morro? Ja da tar du grundig feil. Disse svindlerene blir rike på grunn av deg og de fortsetter å lage nye sider siden du fortsetter å bite på.

 

Affilliate selskaper

Dette er selskaper som aldri opererer under eget navn på Facebook. Dette er fordi det er dårlig reklame, men de har representanter som jobber for dem som oppretter nye sider hele tiden. Disse selskapene er ute etter din personlige informasjon for å kunne selge den videre. Samt at de driver med videresalg på mail og på telefon. Deler du bildene under støtter du disse selskapene. Du lures alltid med i en konkurranse med forferdelige dårlige vilkår.  Deltar du på disse konkurransene får blir du trekt penger på mobil og visa. Du får også masse spam på mail og telefon. Disse selskapene finnes det 3-4 store av som opererer i hele Norden og utlandet. Forbrukerrådet kan gjøre lite for å stoppe disse. Siden lovgivningen til konkurransen er i ett annet land enn Norge.

 

Norske firmaer som ikke følger reglene

Mange norske firmaer gjør som svindlerne og det forvirrer brukerne masse. Når man lager ett firma i Norge så må man følge mange regler. Man må også lage reklame for bedriften sin, men veldig mange bedrifter i Norge bare lager en side og bruker lik og delt for å få tak i flest mulig likes. Det de ikke tenker på er at de da kun får likes som vil vinne konkurranser og ikke folk som virkelig bryr seg om bedriften eller produktene de lager. Dette er veldig kortsiktig på Facebook og bedriften får svært lite igjen av dette. De lager også store mengder spam og de er dårlige forbilder siden de ikke følger reglene. Dermed følger andre dem igjen også har du det gående.

Mange av disse bedriftene mangler kunnskap. De sier ofte at de følger facebook sine regler for annonser. Da gjør de en stor feil fordi Facebook har regler for annonser og konkurranseregler. Mange bedrifter misforstår også helt. De tror at en vanlig facebook post er en annonse. Det stemmer desverre ikke alltid.

Så poster du en annonse med en lik og del konkurranse så bryter du regler for facebook sider.

Facebook er klare på reglene for annonser:

Annonsører er selv ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Hvis du ikke overholder gjeldende lover og forskrifter, kan dette få en rekke konsekvenser, inkludert kansellering av annonser du har publisert, og stenging av annonsekontoen din.

Kilde: Facebook

Så følger du ikke reglene over så må du ta konsekvensene for det. Mange bedrifter gir blaffen her. Facebook rydder også opp i hva du får på veggen. Så har du bedrifter som bruker lik og del masse så vil de straffes av Facebook med å få lite trafikk.

Facebook har også opp igjennom årene vistnok gjort mye for å fjerne spam, men det har desverre liten effekt.

Du som driver en bedrift må få bort fokuset fra konkurranser. Dette skal du fokusere på isteden:

Burgerking har banet vei for dere småbedrifter. Les og lær.

– Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent. Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det, så nå var tiden inne for å ta et oppgjør med situasjonen, sier Sven Hars, markedsdirektør for Burger King i Norden.

 

 

Tilbake igjen til Ola dunk. Hva kan du gjøre for å unngå svindel i framtiden?

  1. Du skal aldri dele en side igjen på en konkurranse noen gang.
  2. Du må alltid sjekke info på siden. Kontaktinfo, Når den ble opprettet, antall poster, mailinfo og telefoninfo.
  3. Når noe er for godt til å være sant er det gjerne det.
  4. Du må tenke selv så istedenfor å dele samme svindel som vennen din. Ta deg bryet med å sjekke ut siden heller for å se om den er ekte eller ikke.
  5. Du må rapportere falske svindelsider som svindel til Facebook.
  6. Svindelsider vil også slette alle kritiske kommentarer og spørsmål. Du kan bli utestengt ved å spørre dem.
  7. Du minsker også sjanse for å vinne med å dele konkurransen til 100-500-1000 venner. Det gir ingen mening overhodet.

 

Mailspam, Telefonselgere, Reklame i posten:

Ingen nordmenn liker dette. Vi hater det!, men på facebook så mister vi logikken helt. Hver gang du deler ett svindel innlegg eller fra ett firma som ikke følger reglene. Da får vennene dine dette  i trynet hver dag! Det er akkurat det samme som mailspam, telefonselgere og reklame i posten. Så slutt med det tullet fra nå av.

Så da skal vi snu på det så dere virkelig få trykket det inn at det ikke er greit å like og dele alt.

  1. Du får vite om ett kakelotteri på butikken.  Ringer du da til alle venner, oppsøker alle kjente og sier de må delta?? Nei du gjør jo ikke det. Da ville folk sett rart på deg, men igjen så gjør du akkurat det på Facebook.
  2. Du får masse telefonselgere på telefonen. De liker du så godt at du oppgir alle vennene dine sine nummer så de også kan delta. Nei du gjør jo ikke det, men på Facebook er det greit.
  3. Du får masse postreklame som du syntes er kjempebra. Du samler opp og poster i alle naboenes postkasse så de kan få glede av å vinne det også. Hadde du gjort det i virkeligheten så hadde du fått store problemer med naboene dine, men igjen på Facebook er det greit.

 

Ingen venner liker at du deler alt mulig. De misliker det sterkt. De sier sikkert ifra, men da blir du sur. Nå må du for gangs skyld svelges stoltheten din og slutte med dette tullet.

  1. Delta på så mange Facebook konkurranser som du vil, men ikke del den!
  2. Gjør punkt 1 alle ganger fra nå av.

 

Til slutt for å skaffe deg mere kunnskap om svindel på facebook. Søk på lik og del og svindel på www.datahjelperne.no. Så finner du masse info om temaet.

 

Kilde

 

 

Exit mobile version