Site icon Datahjelperne

Nyhetene mister nå sin verdi i sosiale medier

 
Nyheter har alltid vært her i alle år via aviser på nett eller som vanlig papiravis.
Disse tidene er nå i endring på grunn av sosiale medier og jeg begynner å bli bekymret.
 
Er nyhetsbransjen i ferd med å miste fokus? Klarer de å henge med på sosiale medier?
 
Her skal jeg forklare og illustrere litt hva jeg mener.
Først har Avisene og mediebyråene fått konkurranse av Google News.
 
De har i tillegg nyheter appen sin som støttes av alle Android mobiler. 
 
 
 
Google har også fått flere søksmål på grunn av Google news.
 
For å bøte på at Google henter fram nyheter overalt på smartmobiler og pc`er så har avisene og mediebyrående kommet med sitt første tiltak.
 
Det blir å sette betalingsperre på artikler og nyheter.
 
Avisene glemmer også nå at nyhetene spres på sosiale medier uavhengig av dem.
For å bøte på det har avisene og mediehusene laget sider som bare sprer innhold som blir delt viralt i sosiale medier. Det mener jeg er en desperat handling og kortsiktig medie strategi.
 
1. Innholdet er ikke i fokus.
2. De fleste har gjerne sett bilder og film på facebook og andre sosiale nettverk før det havner på sosiale medier.
3. Felles for disse morsomme videoene er at du glemmer dem etter kort tid og det gjør deg sløv? Du bruker ikke hjernen i allefall.
 
 
 
 
Avisene begynner å minne om Southpark episoden: Quest for rating.
Der nyhetene mistet fokus helt og hundevideoer fikk alt fokuset. Det blir helt feil vei å gå.
 
BI advarer også mot viral markedsføring som en negativ trend.
Viralemedier for også mye negativ oppmerktsomhet. På flere sider. De gjør alt for delinger og det virker desperat og ser ikke bra ut.
 
Her er noen av de siste nyhetsstedene som har poppet opp i det siste:
 
Jeg har også lagt til eierne som står bak nettsiden.
 
http://eavisa.com/ – Eies av Fun Media
http://www.latterkula.no/ – Eies av Fun Media
http://www.utroligenyheter.no/ – Eies av Reportasjebyrået.
http://www.viralomania.com/ – Eies av Trustee som styres fra New Zealand.
http://www.viralavisen.no – Eieren er Norsk, men usikker hvem som står bak.
http://www.omsnakket.no – Eies av Expressen fra Sverige.
http://www.gladheter.no/ – Eies av eierne av Teknologia.
http://www.likr.no  – Under planlegging
 
 
Felles for disse avisene er at de kun er ute etter delinger på sosiale medier og tjene raske penger. Det virker ikke som en langsiktig løsning. Siden jeg startet denne artikkelen har jeg lagt til enda flere sider som bare er ute etter raske klikk.
 
Disse sidene setter også på kopirett på materialet de deler på sidene. Ironien med dette er at ikke de har laget noe av dette selv. Alt stammer fra utlandet og alt de gjør er å sett norsk tekst på tittelen. De lager heller ikke noe innhold selv. Alt blir hentet fra andre sider bare for å må masse delinger og likes.
 
Kvalitetsnyheter og god journalistikk er ikke lengere så viktig. Tidene er i endring desverre.
 
 
 
 
 
Innholdet må alltid være i fokus. Det har jeg alltid på hver eneste artikkel jeg skriver på bloggen min.
Jeg gjør det av flere grunner.
 
1. Google sin søkemotor fokuserer på innhold. Godt innhold gir bedre visning etter søk.
2. Jeg vil at folk ta seg tid til å lese viktig innhold framfor å se morsomme hundevideoer.
3. Jeg bruker sosiale medier mot brukere som virkelig liker det jeg deler. Jeg oppfordrer heller aldri til å like og dele. Det gjør de som de selv vil hvis innholdet er bra.
 
Avisene konkurrerer også med andre nettsteder som lager nyhetene selv. Jeg kan lage nyhetene selv uavhengig av dem og jeg kan publiserer dem på mitt nettsted og få førsteretten på innholdet.
 
Det er tydelig at det blir endringer her, men åssen og hvordan er jeg spent på å se. Om betalingsløsninger vinner fram eller om avisene må legge om strategien sin.
 
Etter denne artikkelen ble publisert er flere av disse sidene i hardt vær.
 
 
Et annet nettsted har også skrevet litt om teamet.
 
 
 
 
Du kan nå lage dine egne fantastiske nyheter med Buzzit generatoren.
 

For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.

Exit mobile version