
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra samme navn som mottakeren (sensurert på bildet), ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “replymnvbc@polyend.com” og emnet er “Re: Konto suspendert: Gjenopprett bildene og videoene dine nå før de forsvinner for alltid_#YM1C-8GGY-FGZQ-”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
E-posten påstår at lagringsplassen din for bilder og andre filer, er full. Den henviser til en rød knapp hvor det står “Sikre nå” for å rette dette og sannsynligvis betale for mer lagringsplass. Denne knappen inneholder en lenke og den lenken leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med lagringsplass eller skylagring å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en legitim og troverdig adresse for kommunikasjon fra noen leverandør av lagringsplass.
- Lenken i knappen i e-posten leder til en nettside som ikke har noe med lagringsplass å gjøre.
- E-posten sier ikke noe om hvilken tjeneste den kommer fra – ingen kjente tilbydere av lagringsplass er nevnt (for eksempel OneDrive, iCloud, MinSky eller Dropbox).
- E-posten forsøker å stresse mottakeren, for eksempel med “Gjenopprett bildene og videoene dine nå før de forsvinner for alltid”, og et rabattilbud som kun gjelder “i dag”. Dette er en vanlig taktikk i phishing/svindel-forsøk for å stresse mottakeren til å handle raskt uten å tenke seg om.
- Skrivefeil og grammatiske feil, for eksempel mangler “å” i “nå” øverst, og bruk av “??!” virker overdrevent og uprofesjonelt.
Her er noen gode forholdsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.