
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Klarna.As”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “jira@pabliyakamo.atlassian.net” og emnet er “Oppdater dine betalingsopplysninger for å unngå avbrudd AGNT-43328”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Klarnas kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Knappen det står “Aktivere åkontoen” på, og den det står “Opprett Autopay” på, inneholder begge en lenke. Men disse lenkene leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med Klarna å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en legitim og troverdig adresse for kommunikasjon fra Klarna.
- Lenkene e-posten viser til, leder til nettsider som ikke har noe med Klarna å gjøre.
- Motsigelser: Emnet handler om å oppdatere betalingsopplysninger, men selve e-posten ber deg om å bekrefte kontoen din for å aktivere den.
- Språklige feil, for eksempel at det står “åkontoen” på den ene knappen.
- Det ville ikke stått “Klarna.As” som avsender om Klarna sendte e-posten. Dersom et firma er registrert som et AS(aksjeselskap), står det ikke punktum før AS, og AS skrives med store bokstaver.
- E-posten forsøker å stresse mottakeren ved å vise til et ganske stort beløp med forfall tilbake i tid. Stressing er en vanlig taktikk i svindelforsøk.
Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.