Datahjelperne.no AS

Svindel på e-post – Pakke kunne ikke leveres

bilde av svindelmail

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra ”DHL”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “tpksat@ks.teleperformance.com” og emnet er “Your package could not be delivered”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte DHLs kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:

E-posten er på engelsk, og hevder at DHL har forsøkt å levere en pakke til deg, og at du må endre dine leveringspreferanser for å kunne motta den. Den henviser videre til en knapp i e-posten, for å legge inn dine leveringspreferanser. Men den gule knappen det står “DELIVERY PREFERENCES” på inneholder en lenke som leder videre til en nettside som ikke har noe med DHL eller pakkelevering å gjøre. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

Her er noen gode forholdsregler for å unngå å bli svindlet:

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

Exit mobile version