Datahjelperne

Svindel på e-post – TV2-abonnement

bilde av svindelmail fra tv2 abonnement

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “kundeservice” og TV2, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “message-service@sender.zohosubscriptions.ca” og emnet er “[T.V.2.] Problemer med din siste betaling – oppdatert nå! #LNQPYZUB”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte TV2s kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den mørk blå, understrekede teksten hvor det står “Logg inn på kontoen din”, inneholder en lenke. Men denne lenken leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med TV2 å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

Exit mobile version