
Bouygues Telecom er et fransk telekom-selskap, som i august 2025 oppdaget et datainnbrudd i deres systemer. Denne hendelsen resulterte i at informasjon om nesten 6,4 millioner kundeoppføringer ble lekket, blant annet inkludert 5,7 millioner unike e-postadresser. Informasjonen ble lastet opp på haveibeenpwned.com 24. september i år, slik at man kan søke der for å sjekke om man er rammet.
Vi har tatt kontakt med alle berørte som har Datahjelperne Pluss.
Hva skjedde med Bouygues Telecom?
I august 2025 ble de utsatt for et datainnbrudd, dette førte til at informasjon om nesten 6,4 millioner kundeoppføringer ble lekket, i tillegg til 5,7 e-psotadresser, telefonnummere, fødselsdatoer, fysiske adresser og IBAN-nummere (International Bank Account Number). Bouygues Telecom har varslet alle berørte kunder om hendelsen.
Hvordan påvirker dette brukerne?
Rammede brukere står i økt fare for phishing og forsøk på identitetstyveri. Eksponerte e-poster kan også øke risikoen for målrettede angrep.
Anbefalte tiltak for brukerne
Dersom du er berørt av dette, anbefales det å:
- Endre passord på berørte kontoer.
- Aktivere totrinnsautentisering på viktige kontoer.
- Unngå phishing ved å være forsiktig med mistenkelige e-poster.
- Overvåke kontoen for uvanlig aktivitet og varsle leverandører ved mistenkelig aktivitet.
Alle med Datahjelperne Pluss Serviceavtale sjekkes av oss flere ganger daglig. Dersom vi oppdager datalekkasje sier vi ifra og hjelper til med det som er nødvendig. Vi anbefaler alle å aktiverer tofaktorautentisering for ekstra beskyttelse der dette er mulig. I tillegg bør du ikke benytte deg av samme passord flere steder.
Du kan se om du er berørt ved å søke på nettsiden haveibeenpwned.com.
Oppsummering
Denne datalekkasjen fra Bouygues Telecom viser viktigheten av datasikkerhet og forsiktighet på nett. Sørg for å beskytte kontoene dine, og vurder forebyggende tiltak for å holde deg trygg i møte med økende cybertrusler.