
Denne e-posten, som utgir seg for å være fra ”no-reply” og Autopay, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “no1@samoika12tre1.wpengine.com” og emnet er “Autopay – Bekreft nye enheter for kontoen din”.
Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Autopays kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.
Hvordan fungerer denne svindelen?
E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
E-posten hevder at Autopay har registrert at du har logget inn fra en ny “enhet” (eksempelvis mobil eller PC) og at du må bekrefte at det var deg som logget inn. Videre henviser e-posten til en lilla knapp det står “Bekreft Enheter” på, for å få gjort dette. Denne knappen inneholder en lenke og den lenken leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med Autopay å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.
E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.
Hva avslører denne e-posten?
- Avsenderadressen er ikke en legitim og troverdig adresse for kommunikasjon fra Autopay.
- Lenken i knappen i e-posten leder til en nettside som ikke har noe med Autopay eller andre parkeringstjenester å gjøre.
- Grammatiske feil på knappen, med stor forbokstav i hvert ord, Autopay ville ikke gjort slike feil.
- Selv om e-posten forsøker å virke legitim ved å inkludere detaljer som at Autopay aldri vil be om passord eller sikkerhetskoder via e-post, er den faktiske handlingen den ber om – å klikke på en lenke for å bekrefte enheter – motstridende og mistenkelig.
- E-posten skaper en følelse av hastverk og stress ved å hevde at nye enheter har logget inn på kontoen, noe som er en vanlig svindel-taktikk for å presse mottakeren til å handle raskt uten å tenke seg om.
Her er noen gode forholdsregler for å unngå å bli svindlet:
- Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
- Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
- Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
- Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
- Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.
Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.
