Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Tips en venn – Vinn 1 million
  • Kontakt oss
  • Juni-konkurranse
  • Home
  • Aktuelt
  • Svindel på e-post – Betaling til Spotify

Svindel på e-post – Betaling til Spotify

Ingrid 23. juni 2025

Del dette:

  • Klikk for å dele på X(åpnes i en ny fane) X
  • Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane) Facebook
  • Klikk for å skrive ut(åpnes i en ny fane) Skriv ut
  • Klikk for å dele på Reddit(åpnes i en ny fane) Reddit
  • Klikk for å dele på LinkedIn(åpnes i en ny fane) LinkedIn
  • Klikk for å dele på Telegram(åpnes i en ny fane) Telegram
  • Klikk for å sende en lenke med e-post til en venn(åpnes i en ny fane) E-post
bilde av svindel epost
bilde av svindelepost fra Spotify

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “Spotify AB”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “hola+clientes@tiendanube.com” og emnet er “Viktig: Siste betaling kan ikke behandles”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Spotifys kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den grønne knappen det står “Logg inn” på” inneholder en lenke, men den leder ikke til Spotifys nettside. Knappen leder videre til en annen nettside, som ikke har noe med Spotify å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

  • Avsenderadressen er ikke en adresse man forventer at Spotify sender fra. Spotify ville vanligvis bruke sitt eget domene (@spotify.com) for offisiell kommunikasjon. Avsenderadressen er i dette tilfellet et stort rødt flagg.
  • E-posten krever at du logger inn via en lenke for å løse et betalingsproblem. Lenken leder derimot ikke til Spotifys nettsider, men en annen useriøs og upålitelig nettside.
  • “Svar til”-adressen er heller ikke relatert til Spotify, noe som tyder på at e-posten ikke er fra Spotify.
  • E-posten skaper en følelse av hastverk ved å hevde at betalingen ikke gikk gjennom, “vennligst fullfør den for å unngå tjenesteavbrudd”. Dette er en vanlig taktikk i svindelforsøk for å få mottakeren til å handle raskt uten å tenke seg om.
  • Språklige avvik, for eksempel ville en norsk avdeling av Spotify hete “Spotify Norge”, ikke “Spotify Norsk”.

Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:

  • Bruk sunn fornuft før du utleverer personlig informasjon. Når du får et varsel fra banken din eller en annen større institusjon, må du aldri klikke på lenken i e-posten. Åpne i stedet nettleservinduet, for eksempel Chrome, og skriv inn adressen direkte i adressefeltet. Slik kan du forsikre deg om at nettstedet er ekte.
  • Stol aldri på alarmerende meldinger. De fleste anerkjente selskaper vil ikke be om personlig informasjon eller kontodetaljer via e-post. Dette inkluderer banken din, forsikringsselskapet og alle selskaper du gjør forretninger med. Hvis du noen gang mottar en e-post som ber om noen form for kontoinformasjon, så slett den umiddelbart og ring deretter selskapet for å bekrefte at kontoen din er OK.
  • Ikke åpne vedlegg i mistenkelige eller merkelige e-poster – spesielt Word, Excel, PowerPoint eller PDF-vedlegg.
  • Unngå å klikke på lenker i e-poster til enhver tid, fordi disse kan inneholde skadelig programvare. Besøk heller nettstedet direkte ved å skrive inn riktig nettadresse.
  • Hold programvaren og operativsystemet oppdatert. Windows er et ofte mål for phishing og andre angrep, så vær sikker på at du er sikker og oppdatert. Spesielt for de som fortsatt kjører noe eldre versjoner enn Windows 10.

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

About the Author

Ingrid

Administrator

Author's posts

Relatert

Continue Reading

Previous: Svindel på e-post – Amazon Prime
Next: Facebook i Norge – kontor, historikk og kundestøtte
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
  • Tips en venn – Vinn 1 million
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
 

Laster kommentarer...