Datahjelperne

Svindel på e-post – Gjennopprett tilgang til BankID

bilde av svindelmail.

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra ”BankID-app”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “fejova@jovaconsult.com” og emnet er “Meldung om midlertidig konto-sperring”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte BankIDs kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:

E-posten hevder at din BankID har blitt midlertidig fjernet på grunn av en planlagt sikkerhetsoppdatering, og at du må foreta deg noe for å gjennopprette tilgangen. Videre henviser den til en blå knapp hvor det står “Gjennopprett tilgang”, for å løse dette. Men denne blå knappen inneholder en lenke som leder videre til en annen nettside som ikke har noe med BankID å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

Her er noen gode forholdsregler for å unngå å bli svindlet:

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

Exit mobile version