Site icon Datahjelperne

Svindel på e-post – Ubetalt bot fra Autopay

bilde av svindelmail fra autopay

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra “AUTOPAY-systemet” med en logo som ligner på logoen til Onepark, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “no-reply@loox.io” og emnet er “Ubetalt parkering !”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Autopay eller Oneparks kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:
Den blå, understrekede skriften inneholder en lenke, men den leder ikke til Autopays nettside. Hvis du klikker på disse lenkene, leder de videre til en annen nettside, som ikke har noe med Autopay å gjøre, selv om det kan se slik ut. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

Her er noen gode forhåndsregler for å unngå å bli svindlet:

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

Exit mobile version