Datahjelperne.no AS

Svindel på e-post – Utløpt betalingskort hos Autopay

bilde av svindelepost

Denne e-posten, som utgir seg for å være fra ”Autopay”, ble videresendt til vår mailsjekker. Vår konklusjon var at e-posten vurderes som usikker og den er høyst sannsynlig et phishing-forsøk. Avsenderadressen er “Autopay.kundeservice.Hasterintervensjon.norden_6l3jLMuhXV@oldhousesalvage.com” og emnet er “[Siste betaling kunne ikke behandles]”.

Vi anbefaler å ikke klikke på noen lenke/knapp i denne e-posten eller oppgi noen form for personlig/finansiell informasjon. Dersom du er i tvil, vil det være lurt å kontakte Autopays kundeservice direkte for å sjekke om informasjonen i e-posten er korrekt.

Hvordan fungerer denne svindelen?

E-posten er høyst sannsynlig et phishing-forsøk, altså et forsøk på å “fiske” informasjon fra deg for så å misbruke den informasjonen:

E-posten hevder at betalingskortet du har registrert hos Autopay er utgått og at du derfor har utestående betaling for parkering. Dersom du ikke oppdaterer informasjonen og betaler parkeringen, påstår e-posten at du vil få tilsendt faktura med ekstra gebyr. Videre henviser e-posten til å klikke på en lilla knapp det står “Oppdater betalingskort nå” på, for å løse problemet. Men den lilla knappen inneholder en lenke til en nettside som ikke har noe med Autopay å gjøre. Der blir du etter hvert enten bedt om å fylle inn personlig/sensitiv informasjon, som da kan misbrukes, eller det lastes ned skadelig programvare på din PC/enhet.

E-posten ønsker rett og slett å lure fra deg informasjon og/eller få deg til å besøke skadelige nettsider.

Hva avslører denne e-posten?

Her er noen gode forholdsregler for å unngå å bli svindlet:

Husk at alle med Datahjelperne Pluss får personlig hjelp av oss.

Exit mobile version