Jeg liker ikke spam som de fleste har fått med seg. Derimot så liker jeg godt innhold når bedrifter klarer å lage det på nettsider og sosiale nettverk. Det gjør også Google og Facebook. Disse sidene får mere synlighet og blir premiert.
Jeg har informert om reglene før, men her skal jeg gjøre det så enkelt som mulig. I forrige artikkel jeg har skrevet blir det litt masete. Det skal jeg rette opp i nå.
Reglene er som følger:
Administrering av kampanjer: Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).
Så for å gjøre dette kort:
Lik og del er ikke lov. Tagging av andre er heller ikke lov.
Lik og kommenter er lov, men her er det lov å være kreativ. Her er også 3 firmaer som vet åssen man lager godt innhold som gir gode tips og råd.
Jeg ser også at mange bedrifter prøver seg med:
- Lik og del
- Del gjerne
- Tagg en venn
- Hvem vil du ha med på turen
- Hvem vil vinne sammen med deg?
Samt mange flere varianter. Det du oppnår her er å skape støy og spam. Det er folk lei av på Facebook nå. Du forsøker å omgå reglene ved å tolke dem annerledes. Formålet er fortsatt det samme.
Når det kjøres konkurranser så hører jeg om bedrifter som får tips av følgerne sine om å følge reglene. Da skjer følgene:
- De blir ledd av
- De får kjeft
- De blir blokkert
Gjør din bedrift dette? Da bør dere ansette noen som kan faget sosiale medier og kan håndtere dette. I disse eksemplene så bryter man ned merkevare og omdømme. Det er ingen tjent med.
Å bygge merkevare tar mange år, men den brutt ned ganske fort hvis du ikke håndterer konkurranser bra eller sosiale medier på en god måte.
- Bygg merkevaren din langsiktig
- Slutt å spamme dine kunder og kommende kunder
- Lik, del og tagging er en veldig kortsiktig strategi på facebook.
For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.