Du har akkirat kjøpt deg ny laptop, men så er du uheldig at den går i stykker i løpet av 1 år.
Hva gjør du og hvordan rettigheter har du?
Norsk lov sier at ved garanti så er det 1-2 års garanti på pc`en som produsenten må fikse hvis noe går galt.
Utover dette har du også 5 års reklamasjon på pc`en selv om produsenten kan påstå noen annet.
Selger de i Norge er de pålagt og følge norsk lov som sier følgene om reklamasjon.
§ 27. Reklamasjon
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Forbrukerrådet har en egen klageguide hvis du er usikker på hvordan du går fram for å få reparert pc`en.
De fleste pc produsenter vil ha fornøyde kunder. Opplever du dårlig behandling kan du kontakte forbrukerrådet. Firmaene sine firmasider på facebook, blogg om opplevelsen så du når ut til flere. Skriv om det som skjedde på facebook eller twitter.
Så får du hjelp.Er skaden selvforskyldt er det vanskeligere å få fikset enn hvis det har vært en produksjonsfeil.
Mange firmaer har også mange retningslinjer du må følge før du leverer pc`en inn til reperasjon. Så er det opp til firmaet å bestemme om de skal fikse på reklamasjon eller garanti. Husk at du alltids kan bruke norsk lov mot dem hvis de blir lite samarbeidsvillige.
Håper denne artikkelen er til hjelp og lykke til ved neste pc kjøp/reparasjon.