Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Tips en venn – Vinn 1 million
  • Kontakt oss
  • Home
  • Artikler
  • Svindel
  • SVINDEL – Likt og delt generasjonen. Nå er det på tide å våkne.

SVINDEL – Likt og delt generasjonen. Nå er det på tide å våkne.

Jørund Heimholt 22. november 2015

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut
  • Reddit
  • LinkedIn
  • Telegram
  • E-post
likt
likt

Likt og delt!, Likt og delt! Likt og delt, Likt og delt, likt og delt! Likt og delt!

Skjermbilde

Hører du den lyden?? Det er lyden av hjernen din som skrur seg av. Det kreves nemlig ikke noe hjernekapatistet for å skrive likt og delt. Sånn da har jeg fått oppmerksomheten din. Da kan vi fortsette videre.

Mange unge og gamle har strømmet til Facebook de siste årene. Svindlerene følger brukerne hakk i hæl for her skjønner de at de kan tjene masse penger. Nordmenn blir lurt hver eneste dag via svindel sider og der må  man bare erkjenne. Nordmenn kan for lite og de ønsker seg alt gratis fra iPad, iPhone, nyeste Samsung mobil o.s.v. Nordmenn er med andre ord ganske flinke til å dele svindel og gjøre svindlerne rike. Nordmenn er generelt alt for lite kritiske og de tror alt er sant på Facebook.

Dette gjør du feil:

  1. Du kildesjekker ikke siden.
  2. Du sjekker ikke etter kontaktinfo.
  3. Du ser ikke om firma har en adresse på nett eller adresse i Norge.
  4. Du sjekker ikke om firma kan kontaktes på mail eller telefon.
  5. Du sjekker ikke antall poster.
  6. Du bruker ikke google i søk.

Dette sier Facebook sine regler?

3. Kampanjer kan administreres på sider eller i applikasjoner på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Kilde: Facebook

Med andre ord så kan ingen konkurranser kreve at du deler noe som helst for å vinne.

Så hvordan lures du?

Like farming

Vi lures ofte med Like farming.  Det er offentlig facebook sider som hele verden kan se. Når du kommenterer og deler bildet her så er du med på å sponse svindel. De fleste Nordmenn tror dette er harmløst, men hver gang du deler fra en svindel side så sponser du svindel. Når siden har fått ett visst antall likes så selges siden og den skifter navn. Tror du dette er uskyldig morro? Ja da tar du grundig feil. Disse svindlerene blir rike på grunn av deg og de fortsetter å lage nye sider siden du fortsetter å bite på.

llh92

 

Affilliate selskaper

Dette er selskaper som aldri opererer under eget navn på Facebook. Dette er fordi det er dårlig reklame, men de har representanter som jobber for dem som oppretter nye sider hele tiden. Disse selskapene er ute etter din personlige informasjon for å kunne selge den videre. Samt at de driver med videresalg på mail og på telefon. Deler du bildene under støtter du disse selskapene. Du lures alltid med i en konkurranse med forferdelige dårlige vilkår.  Deltar du på disse konkurransene får blir du trekt penger på mobil og visa. Du får også masse spam på mail og telefon. Disse selskapene finnes det 3-4 store av som opererer i hele Norden og utlandet. Forbrukerrådet kan gjøre lite for å stoppe disse. Siden lovgivningen til konkurransen er i ett annet land enn Norge.

svindel1

 

Norske firmaer som ikke følger reglene

Mange norske firmaer gjør som svindlerne og det forvirrer brukerne masse. Når man lager ett firma i Norge så må man følge mange regler. Man må også lage reklame for bedriften sin, men veldig mange bedrifter i Norge bare lager en side og bruker lik og delt for å få tak i flest mulig likes. Det de ikke tenker på er at de da kun får likes som vil vinne konkurranser og ikke folk som virkelig bryr seg om bedriften eller produktene de lager. Dette er veldig kortsiktig på Facebook og bedriften får svært lite igjen av dette. De lager også store mengder spam og de er dårlige forbilder siden de ikke følger reglene. Dermed følger andre dem igjen også har du det gående.

Mange av disse bedriftene mangler kunnskap. De sier ofte at de følger facebook sine regler for annonser. Da gjør de en stor feil fordi Facebook har regler for annonser og konkurranseregler. Mange bedrifter misforstår også helt. De tror at en vanlig facebook post er en annonse. Det stemmer desverre ikke alltid.

Så poster du en annonse med en lik og del konkurranse så bryter du regler for facebook sider.

Facebook er klare på reglene for annonser:

Annonsører er selv ansvarlige for å forstå og overholde alle gjeldende lover og forskrifter. Hvis du ikke overholder gjeldende lover og forskrifter, kan dette få en rekke konsekvenser, inkludert kansellering av annonser du har publisert, og stenging av annonsekontoen din.

Kilde: Facebook

Så følger du ikke reglene over så må du ta konsekvensene for det. Mange bedrifter gir blaffen her. Facebook rydder også opp i hva du får på veggen. Så har du bedrifter som bruker lik og del masse så vil de straffes av Facebook med å få lite trafikk.

Facebook har også opp igjennom årene vistnok gjort mye for å fjerne spam, men det har desverre liten effekt.

  • Facebook rydder opp 1
  • Facebook rydder opp 2
  • Facebook rydder opp 3
  • Facebook rydder opp 4
  • Facebook rydder opp 5

Du som driver en bedrift må få bort fokuset fra konkurranser. Dette skal du fokusere på isteden:

  • Godt innhold
  • Godt innhold og
  • Godt innhold
  • Du skal bygge merkevare over tid
  • Antall likes er ikke viktig, men riktige likes som bryr deg om bedriften og produktet ditt.

Burgerking har banet vei for dere småbedrifter. Les og lær.

– Som så mange andre delte vi ut gratis ting for å skaffe oss «likes» da Facebook var nytt og spennende. Vi kjøpte oss venner, og har fått som fortjent. Blant våre fans er det med andre ord en hel gjeng av folk som egentlig ikke er fans, men som kun henger igjen i tilfelle vi deler ut mer gratis greier. Det er ikke sånn vi vil ha det, så nå var tiden inne for å ta et oppgjør med situasjonen, sier Sven Hars, markedsdirektør for Burger King i Norden.

 

Skjermbilde

 

Tilbake igjen til Ola dunk. Hva kan du gjøre for å unngå svindel i framtiden?

  1. Du skal aldri dele en side igjen på en konkurranse noen gang.
  2. Du må alltid sjekke info på siden. Kontaktinfo, Når den ble opprettet, antall poster, mailinfo og telefoninfo.
  3. Når noe er for godt til å være sant er det gjerne det.
  4. Du må tenke selv så istedenfor å dele samme svindel som vennen din. Ta deg bryet med å sjekke ut siden heller for å se om den er ekte eller ikke.
  5. Du må rapportere falske svindelsider som svindel til Facebook.
  6. Svindelsider vil også slette alle kritiske kommentarer og spørsmål. Du kan bli utestengt ved å spørre dem.
  7. Du minsker også sjanse for å vinne med å dele konkurransen til 100-500-1000 venner. Det gir ingen mening overhodet.

 

Mailspam, Telefonselgere, Reklame i posten:

Ingen nordmenn liker dette. Vi hater det!, men på facebook så mister vi logikken helt. Hver gang du deler ett svindel innlegg eller fra ett firma som ikke følger reglene. Da får vennene dine dette  i trynet hver dag! Det er akkurat det samme som mailspam, telefonselgere og reklame i posten. Så slutt med det tullet fra nå av.

Så da skal vi snu på det så dere virkelig få trykket det inn at det ikke er greit å like og dele alt.

  1. Du får vite om ett kakelotteri på butikken.  Ringer du da til alle venner, oppsøker alle kjente og sier de må delta?? Nei du gjør jo ikke det. Da ville folk sett rart på deg, men igjen så gjør du akkurat det på Facebook.
  2. Du får masse telefonselgere på telefonen. De liker du så godt at du oppgir alle vennene dine sine nummer så de også kan delta. Nei du gjør jo ikke det, men på Facebook er det greit.
  3. Du får masse postreklame som du syntes er kjempebra. Du samler opp og poster i alle naboenes postkasse så de kan få glede av å vinne det også. Hadde du gjort det i virkeligheten så hadde du fått store problemer med naboene dine, men igjen på Facebook er det greit.

 

Ingen venner liker at du deler alt mulig. De misliker det sterkt. De sier sikkert ifra, men da blir du sur. Nå må du for gangs skyld svelges stoltheten din og slutte med dette tullet.

  1. Delta på så mange Facebook konkurranser som du vil, men ikke del den!
  2. Gjør punkt 1 alle ganger fra nå av.

 

Til slutt for å skaffe deg mere kunnskap om svindel på facebook. Søk på lik og del og svindel på www.datahjelperne.no. Så finner du masse info om temaet.

 

spam

Kilde

 

 

Relatert

Continue Reading

Previous: PC-en blir treg. Hva gjør du nå?
Next: Tror du at du har full kontroll på det du installerer i nettleseren? Du tar feil.
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
  • Tips en venn – Vinn 1 million
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk og til markedsføring. Les mer i vår personvernerklæring, og endre innstillinger når som helst.
Personvernerklæring

Your privacy settings

We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
Personvernerklæring
Allow all

Manage Consent Preferences

Necessary
Always ON
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.
Analytics
These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.
Embedded Videos
These cookies and scripts may be set through our site by external video hosting services like YouTube or Vimeo. They may be used to deliver video content on our website. It’s possible for the video provider to build a profile of your interests and show you relevant adverts on this or other websites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies or scripts it is possible that embedded video will not function as expected.
Google Fonts
Google Fonts is a font embedding service library. Google Fonts are stored on Google's CDN. The Google Fonts API is designed to limit the collection, storage, and use of end-user data to only what is needed to serve fonts efficiently. Use of Google Fonts API is unauthenticated. No cookies are sent by website visitors to the Google Fonts API. Requests to the Google Fonts API are made to resource-specific domains, such as fonts.googleapis.com or fonts.gstatic.com. This means your font requests are separate from and don't contain any credentials you send to google.com while using other Google services that are authenticated, such as Gmail.
Marketing
These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.
Facebook Advanced Matching
Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.
Confirm my choices Allow all
 

Laster inn kommentarer...