Skip to content
Datahjelperne

Datahjelperne

Primary Menu
  • Datahjelperne Pluss
  • Artikkel
    • Artikler
    • Teknologi
    • Mobil og nettbrett
      • Mobil
        • Data tilbehør
        • Mobil tilbehør
      • Nettbrett
        • Nettbrett tilbehør
    • Nettverk
    • Foto og Video
    • App
    • Lyd og Bilde
    • Smartklokke
    • Konkurranse
    • Programvare
    • Crypto
    • Nytt
    • Kommentar
  • Svindel
    • Svindel
    • E-post svindel
    • Crypto svindel
    • Nettside svindel
    • SMS Svindel
    • Facebook svindel
    • telefon svindel
  • Min Konto
  • Om Oss
  • Tips en venn – Vinn 1 million
  • Kontakt oss
  • Home
  • Artikler
  • Kommentar
  • Spammer du dine kunder til Jul?

Spammer du dine kunder til Jul?

Jørund Heimholt 29. oktober 2020

Del dette:

  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut
  • Reddit
  • LinkedIn
  • Telegram
  • E-post
assorted gift boxes on brown wooden floor surface

Photo by Andrea Piacquadio on <a href="https://www.pexels.com/photo/assorted-gift-boxes-on-brown-wooden-floor-surface-1050244/" rel="nofollow">Pexels.com</a>

assorted gift boxes on brown wooden floor surface
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Jeg liker ikke spam. Det har sikkert mange forstått for mange år siden. Jeg kan ikke stoppe spammen. Kanskje noen? Men jeg ønsker å opplyse om farene ved spam og svindel.

Nå er det straks juletider og da skal alle firma sette i gang med julekalendere. Jeg omtaler regler for sider på Facebook fra tid til annen fordi det er en drøss med firma som ikke bryr seg.

Når det gjelder likes på Facebook så skal jeg si en viktig ting.

Du vil ikke ha de som bare vil vinne konkurransen, men som ikke bryr seg en døyt om ditt selskap eller produkter. Formålet med konkurransen er ikke å kåre en vinner. Det er å bygge opp eller bryte ned din merkevare. Det kommer helt ann på du hva du ønsker.

Så først hva sier reglene til Facebook?

Påkrevd innhold
Kampanjer på Facebook må inneholde følgende:
hver deltakers fullstendige fritakelse av Facebook; og
bekreftelse på at kampanjen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook

Administrering av kampanjer. Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).

Det er regler for grupper og sider på Facebook som må følges. Så med andre ord er dette lov:

  • Lik siden for å vinne
  • Kommenter med f.eks. ja for å vinne.

Dette er enkelt og greit, men mange firmaer foretrekker å spamme ned sine egne og kommende kunder. Her er noen dårlige eksempler som bare lager spam.

Farsdagen nærmer seg??????????‍?Sjekk disse kule termokoppene.Tagg minst 5 venner og vi trekker en vinner som får en slik valgfri kopp til sin pappa. Vinneren trekkes 3 nov. ?

Trekning av Lakris. Inspirer dine venner til å følge oss??Trenger flere følgere?1. Lik2. Tagg 3 venner 3. DelTrekker vinner 5 sept

NY KONKURRANSE: Da smeler vi av gårde med en storshine konkurranse, hvorav vinneren trekkes for en Onestep polering ??For og delta: LIK OG DEL SIDEN VÅR, Tagg minst 5 venner i kommentarfeltet i dette innlegget.

Her er noen dårlige eksempler. Jeg ikke nevnt bedriften, men her oppnår man bare å lage spam. Fokuset blir på å dele. Ikke produktet og bedriften din.

Så har du de bedriftene som forsøker å omgå reglene.

  • Del gjerne. Hvorfor må du dele når de ikke ønker sjansene for å vinne? Slutt å bruke den setningen. Du bare lurer folk.
  • Nevn en venn, Nevn hvem du ønsker å ta med på reisen. Nevn den du ønsker skal vinne. Dette er oppfordring til tagging og er heller ikke lov.
  • Alle oppfordring til deling og tagging av venner minsker også de som deltar sjansen til å vinne betraklig.

Så jeg oppfordrer bedrifter til å tenke motsatt. Lag en kul konkurranse kun for de som liker siden din. De trofaste kundene dine. Gjør det bra. Gjør det spesielt for dem. Så vil nye kunder komme til.

Valen Ulvik har også flere gode tips på hvordan du kan lage gode konkurranser for dine følgere.

  • Konkurranser i sosiale medier. Hva er lov?
  • Hvordan trekke en vinner?

Til sist du som eier en side og kjører i gang spamkonkurranser som har lite fokus på ditt produkt. Da har jeg ett spørsmål til deg.

Liker du masse spam på mail? Liker du taggespam? Liker du pågående selgere? Liker du masse reklame i posten? Nei du gjør ikke det. Så slutt å plag dine kunder med det samme maset. Fokuser på å produktet ditt. Selg det uten å lage spam og mas.

De bedriftene som bruker lik og del, tagg 20 venner, del gjerne. Virker ikke som de har noen plan for sosiale medier. Du har jo en bedrift du forhåpentligvis har en plan for? Da må du fikse det samme i sosiale medier.

Mangler du kunnskapen? Oppsøk noen som kan hjelpe deg, men sørg for at de følger reglene. Fokuser på godt innhold. Det er noe Google og Facebook prioriterer høyt.

Jo flere sider på Facebook som følger reglene, Jo mindre spam for brukerne. Dette lønner seg på lang sikt. Tagging og deling er bare kortsiktig tenking. Det viser at du ikke har en plan.

Så mitt ønske er at selskaper slutter å spamme ned sine kunder og kommende kunder til jul. Gå i deg selv. Følg reglene. Det koster ikke så mye å få til.


For andre artikler se her, også sjekk ut oss på sosiale medier Facebook og Twitter.

Relatert

Continue Reading

Previous: Hvordan takle nett-troll?
Next: Endringer i pc markedet.
  • Om Oss
  • Salgsvilkår
  • Personvernerklæring
  • Tips en venn – Vinn 1 million
Copyright © All rights reserved. | MoreNews by AF themes.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse, analysere bruk og til markedsføring. Les mer i vår personvernerklæring, og endre innstillinger når som helst.
Personvernerklæring

Your privacy settings

We and our partners use information collected through cookies and similar technologies to improve your experience on our site, analyse how you use it and for marketing purposes. Because we respect your right to privacy, you can choose not to allow some types of cookies. However, blocking some types of cookies may impact your experience of the site and the services we are able to offer. In some cases, data obtained from cookies is shared with third parties for analytics or marketing reasons. You can exercise your right to opt-out of that sharing at any time by disabling cookies.
Personvernerklæring
Allow all

Manage Consent Preferences

Necessary
Always ON
These cookies and scripts are necessary for the website to function and cannot be switched off. Theyare usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, suchas setting your privacy preferences, logging in or filling in forms. You can set your browser to block oralert you about these cookies, but some parts of the site will not then work. These cookies do notstore any personally identifiable information.
Analytics
These cookies and scripts allow us to count visits and traffic sources, so we can measure and improve the performance of our site. They help us know which pages are the most and least popular and see how visitors move around the site. All information these cookies collect is aggregated and therefore anonymous. If you do not allow these cookies and scripts, we will not know when you have visited our site.
Embedded Videos
These cookies and scripts may be set through our site by external video hosting services like YouTube or Vimeo. They may be used to deliver video content on our website. It’s possible for the video provider to build a profile of your interests and show you relevant adverts on this or other websites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies or scripts it is possible that embedded video will not function as expected.
Google Fonts
Google Fonts is a font embedding service library. Google Fonts are stored on Google's CDN. The Google Fonts API is designed to limit the collection, storage, and use of end-user data to only what is needed to serve fonts efficiently. Use of Google Fonts API is unauthenticated. No cookies are sent by website visitors to the Google Fonts API. Requests to the Google Fonts API are made to resource-specific domains, such as fonts.googleapis.com or fonts.gstatic.com. This means your font requests are separate from and don't contain any credentials you send to google.com while using other Google services that are authenticated, such as Gmail.
Marketing
These cookies and scripts may be set through our site by our advertising partners. They may be used by those companies to build a profile of your interests and show you relevant adverts on other sites. They do not store directly personal information, but are based on uniquely identifying your browser and internet device. If you do not allow these cookies and scripts, you will experience less targeted advertising.
Facebook Advanced Matching
Facebook Advanced Matching can improve ads attribution and conversion tracking. It can help us reach better-targeted custom audiences through our ads. When possible, we will share with Facebook hashed information like your name, phone, email, or address.
Facebook CAPI
Facebook Conversion API Events (CAPI) help us better understand how you interact with our websites. They allow us to measure the impact of our ads on the website's conversions and they improve ads targeting through custom audiences. When possible, we might share with Facebook information like name, email, phone, address.
Confirm my choices Allow all
 

Laster kommentarer...